Kvalitative evalueringer af anvendelighed og oplevet effekt (2011 & 2013)
En evaluering (Wilke, 2011) blandt 275 børnehaveledere og skoleledere viste bl.a., at ni ud af ti institutioner oplevede en positiv effekt på børnene. Herunder bl.a.:
- mere omsorgsfuld og hjælpsom adfærd
- øget opmærksomhed på sociale spilleregler.
Stort set alle angav, at de ville fortsætte med at arbejde med programmet og også anbefale det til andre.
I en anden evaluering (Oxford Research, 2013) angav 88 % af knap 500 adspurgte fagpersoner, der har været på Fri for Mobberi-kursus, at de oplevede, at programmet førte til et mere inkluderende og omsorgsfuldt fællesskab blandt børnene.
Fire ud af fem oplevede, at Fri for Mobberi medførte, at personalet blev bedre til at tale om, hvordan de stimulerede børnenes evne til at drage omsorg og løse konflikter.
Evalueringen pegede også på en tydelig sammenhæng mellem virkning for både børn, personale og forældre og graden af integration af Fri for Mobberi i den daglige praksis.
Evalueringen viste også, at mange fagfolk ikke har opmærksomhed på vigtigheden af trivsel blandt dem selv, samt på deres egen betydning som rollemodeller over for børnene. Derudover stod det klart, at lederen spiller en afgørende rolle for ejerskab og forankring bredt i institutionen/skolen.
Følgeforskning i pilotfasen (2007-2009)
Fri for Mobberi blev i de første år fulgt af forskere fra Center i Barndoms-, Ungdoms- og Familieforskning, Roskilde Universitet.
Forskningen så bl.a. på 4-8-årige børns forståelse af og oplevelse med drillerier, på forældre og fagfolks erfaringer med og opfattelse af programmet og på dets virkning på hverdagen i de deltagende børnehaver, skoler og SFO’er.
Konklusionen var bl.a., at børnene blev markant bedre til at tackle drillerier de steder, hvor man arbejdede intensivt og struktureret med Fri for Mobberi.