Alle børn har ret til en verden uden mobning. De har ret til at kunne udvikle sig og trives i fællesskab med andre børn.
Derfor er formålet med Fri for Mobberi at styrke børns fællesskaber og forebygge mobning.
Her på siden kan du læse mere om Fri for Mobberis fire pædagogiske nøgleområder og metoder – og om det teoretiske grundlag, der ligger bag programmet.
Definition af mobning
Mobning kan defineres som handlinger, der holder et barn (eller flere børn) ude af et fællesskab, de er blevet placeret i.
Handlingerne er ikke altid bevidste, men opstår i fællesskaber, som mangler sammenhold, ligeværd eller har lav tolerance. Årsagerne kan være mange, men skyldes ofte uhensigtsmæssige gruppedynamikker, hvor børn kan være usikre på deres egen plads i fællesskabet, og derfor kommer til at holde andre ude af det.
Fællesskaber, som børn er placeret i, kalder vi for formelle fællesskaber. Det er fx fællesskabet i en vuggestue, dagpleje, børnehave, skole eller fritidstilbud, hvor børnene ikke selv har valgt at være, og hvor de ikke har valgt, hvem de skal være sammen med.
Fri for Mobberis tre pædagogiske nøgleområder
Trygge og positive fællesskaber
Fællesskaber er en forudsætning for, at mennesker kan trives, udvikle sig og lære. Fællesskaber kan være uformelle og bestå af venner og bekendte. Eller de kan være formelle og bestå af mennesker, vi ikke selv har valgt at være sammen med, som fx de andre børn i vuggestuen, dagplejen, børnehaven eller skolen.
I Fri for Mobberi arbejder vi med de formelle fællesskaber, som alle børn oplever at blive placeret i. Og da vi som mennesker er sociale væsener, har vi brug for ikke bare at være placeret i fællesskabet, men også have en følelse af at høre til der.
Det er ikke ligegyldigt, hvilket slags fællesskab der er tale om. For mennesker kan også have negative fællesskaber fx om at holde andre ude.
I et trygt og positivt fællesskab sætter vi pris på forskelle, og når ingen kan være “forkerte”, kan alle trygt være den, de er, uden frygt for at blive latterliggjort eller udelukket.
Mulighed for værdig deltagelse
Værdig deltagelse handler om at høre til i fællesskabet: At ingen ender med at blive en tilskuer til andres fællesskab, men har en plads i det. Uanset hvad de har at byde ind med.
Det handler også om ligeværd: At alle har en oplevelse af at være lige meget værd på trods af forskellige roller og funktioner.
Og det gælder både for fagpersoner, forældre og børn. Alle skal have en værdig plads i fællesskabet – og alle skal føle sig respekterede og værdsatte.
Ansvaret for fællesskabet ligger hos de voksne.
Børns handlemuligheder
Der er ingen tvivl om, at mobning er børns problem, men de voksnes ansvar. Når det er sagt, ved vi også, at det virker, når børn selv handler, fx når de bliver vidner til uretfærdigheder.
Derfor fylder dialogen med børn om deres handlemuligheder meget i Fri for Mobberi. For forebyggelsen af mobning er ikke noget, vi gør for børnene, men med børnene. Og fællesskab er ikke noget, vi kan give til andre. Børnene skal skabe det selv – inden for de rammer, de voksne sætter op.