Den gode overgang
Mange kommuner har fokus på at sikre deres børn en god overgang fra daginstitutionen til skolen. Vi ved, at en tryg overgang har betydning for kvaliteten af elevens videre skoleliv.
At arbejde med Fri for Mobberi på tværs af dagtilbud og skoler i kommunen er en fordel, fordi Fri for Mobberi involverer både børn, forældre og fagfolk, gør det konkret og levende at arbejde med trygge børnefællesskaber.
Fordelene ved programmet er flere:
- Fri for Mobberi giver fagfolk – pædagoger og lærere – et fælles sprog og et fælles udgangspunkt for børns trivsel.
- Fri for Mobberi lægger op til, at daginstitutioner og skoler taler sammen.
- Fri for Mobberi sikrer, at børnene bliver mødt af samme terminologi og samme forventninger uanset, hvilken af kommunens børnehaver, skoler eller SFO´er, de træder ind i.
Det giver børn og forældre en tryghed. Børnene starter deres skoleliv med at have styr på centrale, sociale spilleregler, og de møder børn, der bruger samme sprog om det, der fylder allermest for indskolingsbørn: Hvordan man er en god kammerat, hvad man skal gøre, når nogen driller, og hvornår det er drilleri for sjov – og for alvor?
Fri for Mobberi er rigtig godt ift. den gode overgang, som der er så meget fokus på. I Fri for Mobberi er der et fint, konkret redskab og en fælles begrebsverden, der gør det lettere at tale om overgange.
Jesper Kruse Odderskov, projektkoordinator, Esbjerg Kommune
”Fri for Mobberi er et fantastisk overgangsmateriale, når alle arbejder med det – så er det genialt. Det er fantastisk, at børnene bliver mødt af genkendelighed i overgangen.”
Michael Andersen, pædagogisk leder, Gentofte Kommune