Børnehaven kan give en god start i skolen

| | |

19. maj 2020
Hjælp børnene med at sætte ord på deres forventninger til skolelivet og til at se, hvad de kan bringe med videre fra deres børnehavetid. Så er du med til at skabe den tryghed, der er afgørende for en god start i SFO og skole.

De fleste børn, der skal begynde i skole til sommer, glæder sig. Men til trods for de glade sommerfugle i maven er mange også lidt bekymrede for alt det nye, der venter.

Vi ved fx, at mange børn er meget optagede af, om de får nye venner, når de forlader det trygge børnehaveliv og begynder i en klasse, hvor de måske ikke på forhånd kender nogen.

Vi ved også fra undersøgelser*, at overgangen for de børn, der har problemer med relationer til jævnaldrende kan være så sårbar, at den kan følge dem hele skolelivet.

Den gode nyhed er, at I allerede i børnehaven kan hjælpe børnene med deres bekymringer og forberede dem, så de får en så god skolestart som muligt.

Læs med her – og få tips og ideer til hvordan.

Lyt til børnenes tanker og bekymringer

I mange børnehaver fejres den vigtige overgang for de store børn med en stor fest. Det er en god og positiv måde at sende børnene afsted på – og et ritual, som børnene som oftest glæder sig til.

Men forberedelserne til et farvel til børnehaven og et goddag til skolen bør begynde længe før.

Mange børn gør sig nemlig store tanker om overgangen – både om alt det, de glæder sig til, men også om det, de er bekymrede over.

Får jeg min bedste børnehaveven at se igen, når nu hun skal begynde på en anden skole? Hvordan siger jeg farvel? Får jeg mon en ven i skolen?

De børn kan I hjælpe.

Fx ved at hjælpe dem med at sætte ord på deres tanker og med at udvikle strategier for, hvordan de får nye venner og holder fast i de gamle. Derudover er det også vigtigt at tale med dem om alt det praktiske:

Hvordan forløber en skoledag? Hvordan ser skolen og legepladsen ud? Skal man kunne læse for at gå i skole?

Arbejd målrettet med at få børnenes egne perspektiver frem – så kan i nemlig bedre hjælpe dem videre. Brug fx bogen ”Min dag i nulte” som udgangspunkt for dialog (se herunder).

Giv børnene noget konkret at tage med sig videre

Lige nu er børnene de store, men når de begynder i skolen, bliver de pludseligt de små igen. Og så kan det være rart at blive mindet om, at de godt kan klare at være nye et sted og få nye venner. Det har de nemlig prøvet før, nemlig dengang de startede i børnehaven.

Alle de positive erfaringer fra børnehaven kan gøres konkrete ved at tegne dem, mens børnene stadig er i børnehaven. Når børnene starter i skole, kan tegningen minde dem om alt det, de kan klare – og det kan gøre overgangen lettere for dem.

Klæd skolen på til at tage imod børnene

Det er ikke kun børnene, der skal klædes på til skolelivet. Skolen skal også klædes på til lige præcis at hjælpe jeres børn godt i gang med alt det nye.

Det er derfor vigtigt, at I videregiver jeres viden om også børnenes sociale liv og fællesskaber, så børnenes nye voksne kan støtte op om etablerede venskaber og – fra første dag – kan være ekstra opmærksomme på børn, der kommer uden venner.

Skolestarten kan være en ny chance for børn, der har det svært i børnehaven. Tænk derfor over måde, I videregiver jeres viden om de individuelle børn og deres eventuelle udfordringer, på, så sårbare børn ikke bliver fastholdt i en uheldig rolle også i skolen.

Aktiviteterne i nyhedsbrevet kan hjælpe jer med at skabe rammerne for en god overgang for jeres store børn.

Vi håber, I er blevet inspireret – I finder forslag til aktiviteter herunder.

God fornøjelse med den gode opstart!

*Kilde: Egmont-rapporten 2019

Artiklen er skrevet af: Signe-Marie Paludan Bøgeskov & Lene Lykkegaard

Materialer og aktiviteter for forskellige aldersgrupper

Copy Link