Sådan gør I
- Læs bogen højt et afsnit af gangen, så I får mulighed for at tale sammen undervejs.
- Tal med børnene om det, I læser: Hvad oplever børnene i bogen? Hvordan løser de det? Hvem hjælper dem?
Udvid dialogen!
Spørg børnene, hvad de selv tænker om at skulle starte i skole. Indled med, at det tit er sådan, at man både glæder sig og er lidt bekymret på samme tid.
Hvis nogle af børnene er bekymrede for, om de får nye venner, kan I sammen tale om, hvordan man kan få venner – lad børnene give bud på helt konkrete strategier, og kom også gerne med dine input.
Hvis børnene fx foreslår, at man kan spørge andre, om man må være med i deres leg, kan du foreslå, at man også kan spørge, hvordan man kan være med i legen.
Hvis børnenes bekymringer går i retning af noget mere konkret, som fx ”hvad hvis det er svært at finde toiletterne?”, kan I måske lave en aftale med de nærliggende skoler om, at I kommer på besøg og får en rundvisning, så de på forhånd kender fx legepladsen og toiletterne.
Tips
Hvis I har et godt samarbejde med de omkringliggende skoler, kan I foreslå, at de også læser Min dag i nulte, når børnene er startet. Det skaber genkendelighed.