En god start – vejen til gode børnefællesskaber

| | |

17. juni 2019
En god start skaber tryghed og sikrer, at børn (og voksne) hurtigt får en fornemmelse af, at de har en plads i fællesskabet.

”Godt begyndt er halvt fuldendt”.

Sådan siger vi i mange sammenhænge, og selvom vendingen er lidt slidt, så er den sand – også når det gælder samværet mellem mennesker.

De succeser, vi oplever i mødet med andre, har stor betydning for, hvordan vi møder mennesker på vores vej. Derfor skal vi have et særligt øje for begyndelser – og for en god start.

Begyndelser på mange niveauer

Den gode start er derfor også vigtig set med Fri for Mobberi-briller.

Vi har et naturligt stort fokus på den gode begyndelse, når børn – og deres forældre – åbner et nyt kapitel i livet og begynder i dagpleje, vuggestue, børnehave eller skole.

Men der er også tale om en ny begyndelse for fællesskabet, når en ny elev eller ny kollega træder ind i en allerede etableret gruppe. Og så er der de mange tilbagevendende store og små begyndelser: mandag morgen efter en lang weekend, opstart af voksenstyrede aktiviteter i børnegruppen eller begyndelsen på skoleåret, sæsonen, frikvarteret eller timen.

Den gode start handler om ledelse

Fælles for alle gode begyndelser er, at de skaber tryghed og sikrer, at børn (og voksne) hurtigt får en fornemmelse af, at de har en plads i fællesskabet. En god start danner også rammen for, hvad der forventes, så man nemt forstår, hvad der skal til for at lykkes.

Den gode start for børn handler derfor også meget om at skabe trygge rammer for børnegruppen: At den voksne gør det helt tydeligt, at der ”er styr på det”, at der er en struktur, og at det ikke er op til tilfældigheder, om barnet får en god start.

Arbejdet med den gode start

I kan arbejde med at sikre ’den gode start’ ved at definere, hvornår der er vigtige begyndelser i jeres børnegruppe, og hvordan I kan være med til at gøre dem trygge og forudsigelige for både børn og voksne.

Det kan fx være ved at arbejde med faste rutiner for, hvordan I tager imod nye børn, eller have en skabelon for opstart af nye aktiviteter i børnegruppen, der sikrer, at I tydeligt får defineret formål og roller. Arbejder I med større børn, kan I også snakke med dem om, hvad de synes, en god start er.

Og husk, at det, der gælder for en god start for børn, også gælder for voksne.

Tag imod nye forældre og nye kolleger med samme omtanke, som I modtager nye børn. Mange aktiviteter til børn kan let omsættes til voksenhøjde.

Vi håber, I er blevet inspireret – I finder forslag til aktiviteter herunder.

God fornøjelse!

Artiklen er skrevet af: Signe-Marie Paludan Bøgeskov & Lene Lykkegaard

Materialer og aktiviteter for forskellige aldersgrupper

Copy Link