Integrér arbejdet med Fri for Mobberi og din danskundervisning – med Fri for Mobberis forløb til bogen Uvenner
Med dette forløb kan du undervise i dansk og arbejde med Fri for Mobberi samtidigt. På den måde kombinerer du arbejdet med dansk og trivselsfremme.
Forløbet kort fortalt
Forløbet tager udgangspunkt i bogen Uvenner, der ligger på Fri for Mobberi Universet.
I aktiviteterne er der et danskfagligt fokus på at udvikle børnenes sproglige opmærksomhed.
Forløbet kan bruges over otte lektioner á 45 minutter, men du kan både forkorte og forlænge det alt efter, hvad der passer i dine planer.
Opgaverne varierer mellem samtaler, visuelle skabeloner og bevægelse. Det sociale aspekt af undervisningen varierer på samme måde: Noget laves i fællesskab, andet alene og andet igen i par eller grupper. Børnene kan udføre alle opgaver individuelt, men det er en fordel vælge, at børnene får en makker, som de kan tale med og få hjælp hos undervejs.
Fri for Mobberis fire værdier – tolerance, respekt, omsorg og mod – danner grundlag for, hvordan børnene arbejder sammen om opgaverne.
De Otte lektioner er:
- Oplæsning og forståelse
- Tekstforståelse og kronologi
- Personkarakteristik
- Venneløb
- Refleksion over at være “inde” eller stå “udenfor”
- Ord fra historien
- Venskabsdilemmaer
- Egen historiefortælling