Popcorn-leg med matematik

6-9 år | Forløb | Gratis aktiviteter | Med børn

En samarbejdsleg hvor børnene øver sig på tal og antal, mens de bevæger sig og får smil på læben.

Børnene står i en rundkreds makkervis. De skal samarbejde om at åbne “popcorn” af papir. På hvert “popcorn” står en opgave, som børnene skal finde løsningen på.

Formålet er at øve sig på tal og antal samt at øve samarbejde og Fri for Mobberis værdier i praksis. Og så er det sjovt!

Det kræver både tolerance og respekt, når man skal holde i hånd og samarbejde med én hånd hver. Der er også brug for omsorg, så ens makker synes, at det er rart, at det ikke går for hurtigt, eller at man klemmer for hårdt mv.

Sådan gør I

  1. Et popcorn er et lille sammenkrøllet stykke papir, hvor der er tegnet en opgave. Det kan være et antal figurer fx tre krydser eller fem firkanter, eller det kan være regnestykker 5+4, 9-3 osv.
  2. Klargør popcornene, og put dem i et popcorn-bæger. Bægerne kan du måske få i biograferne, eller du kan bruge et papbæger og skrive popcorn udenpå.
  3. Der skal være ca. tre popcorn pr. makkerpar.
  4. Skriv derefter resultaterne af opgaverne på et stykke A4-papir eller karton.
  5. Placer resultaterne synligt på et afgrænset område indenfor eller udenfor.
  6. Inddel børnene i makkerpar i en rundkreds.
  7. Makkerparrene skal holde hinanden i hånden under legen.
  8. Den voksne stiller sig i midten og holder popcorn-bægeret med popcorn i.
  9. Tæl højt sammen: “1-2-3 popcorn“.
  10. Når I råber: “Popcorn!”, kaster alle de små sammenkrøllede sedler op i luften.
  11. Informér børnene om, at de skal passe godt på hinanden, inden de løber hen og finder et popcorn.
  12. Børnene skal makkervis finde et popcorn, åbne det og finde det resultat, som passer til opgaven på deres popcorn. Er der tre hjerter, så skal popcornet lægges på tallet tre. Står der 3 + 4 så skal popcornet placeres på syvtallet osv.
  13. Når et popcorn er placeret, så skal makkerparret tilbage til udgangspunktet og åbne et nyt popcorn.
  14. Fortsæt legen, til der ikke er flere popcorn at åbne.
  15. Når legen er færdig, kan I sammen gå rundt til tallene fra et til ti, og se hvor mange popcorn, der er på hvert tal.
  16. Tal med børnene om, hvordan det var at samarbejde med makkeren og med kun én hånd hver.
  17. Tal med børnene om, hvilke værdier de fik brug for.

Læs mere om, hvordan I understøtter børnenes samarbejde:

Samarbejde med udgangspunkt i Fri for Mobberis fire værdier.

Det skal I bruge

  • Popcorn-bægre
  • Små papirsedler ca. 7 x 7 cm
  • Blyanter eller tusser
  • A4-papir/pap med tal på fra 1-10

Tips

  • Popcorn kan varieres på et utal af måder, fx med fx geometriske former, bogstaver, plus-stykker, ordklasser etc.
  • Opgaverne kan gøres både lettere og sværere.
  • Børnene kan selv være med til at forberede aktiviteten.

Pædagogisk formål

Formålet med aktiviteten er at styrke samarbejde og øve sig på Fri for Mobberis værdier, samtidig med at børnene øver sig på tal og antal.

Det kræver både tolerance og respekt, når man skal holde i hånd og samarbejde med én hånd hver. Der er i legen også brug for værdien omsorg, så ens makker synes, at det er rart, at det ikke går for hurtigt, eller at man klemmer for hårdt mv.

Relaterede

Materialer og aktiviteter for forskellige aldersgrupper

Få viden, tips og tricks til arbejdet

med børns trivsel og sociale

udvikling direkte i din indbakke.