Samarbejde med udgangspunkt i værdier
6-9 år | Gratis aktiviteter | Med børn
Tolerance, respekt, omsorg og mod er et godt udgangspunkt, når børnene skal arbejde i par eller grupper - også i det fagfaglige arbejde.
Før du sætter dine elever i gang med en opgave, sætter du fokus på, hvad der er opgavernes faglige og sociale mål – altså hvad børnene skal øve sig på fagligt – og hvordan de også øver sig i at samarbejde, når de arbejder med en makker eller i en gruppe.
Sådan gør I
I samarbejdet sætter du fokus på de fire værdier:
- Tolerance
- Respekt
- Omsorg
- Mod.
Lad børnene selv sætte ord på, hvad der vigtigt og hjælp dem på vej, inden de går i gang med en opgave.
Vær opmærksom på, at du som voksen, særligt de første gange, skal hjælpe med at sætte ord på værdierne.
Når vi samarbejder, har vi fokus på:
Tolerance:
- At vi kan have forskellige måder at løse opgaven på
- At vores ideer kan være forskellige, men lige gode
- At vores færdige resultat ser forskelligt ud
- At vi øver os i at gå på kompromis.
Respekt:
- At vi husker at lytte til hinanden
- At vi skiftes til at tale
- At vi svarer på spørgsmål
- At vi kommenterer hensynsfuldt på hinandens arbejde
Omsorg:
- At vi tilbyder hjælp, hvis noget er svært
- At vi kommer med opmuntringer til hinanden: ”Det er flot, det du laver, selvom det har været svært, har du været god, du har øvet dig meget, dejligt at du vil hjælpe, sejt at du tør, det har været sjov at være sammen med dig”.
Mod:
- At have mod til at spørge om hjælp
- At sige til hvis noget er svært
- At sige stop hvis nogen fx kommenterer uhensigtsmæssigt på makkerparret/gruppens arbejde
- At have mod til at arbejde sammen med forskellige.
Husk at evaluere på de fire værdier efter opgaven er lavet. Hvordan gik det i makkerparret/gruppen med at øve de fire værdier i samarbejdet.
Lav aktiviteten med
Alle børn i skolen.
Tips
Hjælpesætningerne til fx omsorg kan justeres alt efter aldersgruppen.
Pædagogisk formål
Brug aktiviteten til at styrke børnenes sociale kompetencer, når de skal samarbejde.
Samarbejde i makkerskaber eller grupper, er en god måde at få fællesskabet ind i undervisningen på. Men samarbejde er ikke noget børn er født til at kunne. Det er noget, de skal øve sig i.