
Ny podcast om tolerance i børnefællesskaber

Børnestafetten giver stolthed og skulderklap til børnene

Leg og venskaber er tæt forbundet.
Den samhørighed og gensidighed, som indgår i legen, betyder, at børn ofte oplever, at “man er venner, fordi man leger sammen”, og omvendt “man leger sammen, fordi man er venner”.
Derfor er børns adgang til gode legerelationer også en vigtig opgave i alle pædagoger og pædagogmedhjælperes daglige arbejde.
For selvom det er børnene, der udvikler den opmærksomhed, empati, sympati og de gensidige følelser, der definerer et venskab, så er det de voksne omkring dem, der skaber rammerne for, at de positive følelser kan opstå.
Her får du fire gode råd til, hvordan du hjælper børn med med at få venner gennem leg:
Vi har fundet inspiration til de gode råd i pjecen: Pædagogers arbejde med børns venskaber og relationer.
Den er udgivet af BUPL i 2014 og bygger på et forsknings- og udviklingsprojekt, som blev til i samarbejde med pædagoger fra fem institutioner og forskere fra Roskilde Universitet.
Artiklen er skrevet af: Lene Lykkegaard
Gratis aktiviteter, materialer og inspiration til Fri for Mobberi med de 0-3-årige
Gratis aktiviteter, materialer og inspiration til Fri for Mobberi med de 3-6-årige
Gratis aktiviteter, materialer og inspiration til Fri for Mobberi med de 6-9-årige