4 gode råd til at hjælpe børn med at få venner gennem leg

|

17. november 2020
Når du arbejder med børn, spiller du en afgørende rolle for børns venskaber – og du kan gøre en stor forskel for dem, der har svært ved selv at skabe venskaber.

Leg og venskaber er tæt forbundet.

Den samhørighed og gensidighed, som indgår i legen, betyder, at børn ofte oplever, at “man er venner, fordi man leger sammen”, og omvendt “man leger sammen, fordi man er venner”.

Derfor er børns adgang til gode legerelationer også en vigtig opgave i alle pædagoger og pædagogmedhjælperes daglige arbejde.

For selvom det er børnene, der udvikler den opmærksomhed, empati, sympati og de gensidige følelser, der definerer et venskab, så er det de voksne omkring dem, der skaber rammerne for, at de positive følelser kan opstå.

Her får du fire gode råd til, hvordan du hjælper børn med med at få venner gennem leg:

  1. Gør barnet til en attraktiv legekammerat
    Gør barnet, der er uden for legen, til en attraktiv legekammerat ved selv at opbygge en leg med barnet. Dermed gør du barnet til en del af en leg, som andre børn har lyst til at deltage i.
  2. Hjælp barnet i gang
    Hjælp barnet med at komme med legeudspil. Find ud af, hvad barnet kan bidrage med i gruppelegen, hvor du kan opfordre barnet til at følge sine idéer i legens eget tempo.
  3. Organisér på tværs af venskaber
    Organisér aktiviteter på tværs af børnenes præferencer. Giv børn muligheder for at opdage nye sider af venner, de normalt ikke opsøger. Fx gåturs-makkere, spisegrupper eller andre aktiviteter, hvor du giver de udsatte børn mulighed for at deltage i fællesskabet.
  4. Inddrag forældrene
    Bed forældrene om at tilbringe lidt længere tid i institutionen, så de selv kan observere børnenes relationer og lege. Formålet er at give dem et praktisk indblik i børnenes lege og dynamikker i den samlede børnegruppe.

Vi har fundet inspiration til de gode råd i pjecen: Pædagogers arbejde med børns venskaber og relationer.

Den er udgivet af BUPL i 2014 og bygger på et forsknings- og udviklingsprojekt, som blev til i samarbejde med pædagoger fra fem institutioner og forskere fra Roskilde Universitet.

Artiklen er skrevet af: Lene Lykkegaard

Andre nyheder

Materialer og aktiviteter for forskellige aldersgrupper

Få viden, tips og tricks til arbejdet

med børns trivsel og sociale

udvikling direkte i din indbakke.