Matematik-maskot

6-9 år | Forløb | Gratis aktiviteter | Med børn

En tegneleg, hvor børnene øver sig på tal, antal og samarbejde, mens de laver deres helt deres egen maskot.

Børnene skal i makkerpar samarbejde om at lave en matematik-maskot – fx et “Maskot Monster”.

Formålet er at øve sig på tal og antal samt at øve samarbejde og Fri for Mobberis værdier i praksis, når der skal forhandles om maskottens udseende og farve.

Når børn i grupper skal samarbejde om at skabe et fælles produkt, som fx en maskot, så stiller det krav til at forstå og respektere hinandens forskellighed (tolerance og respekt) – både i forhold til tegnekompetencer, men også i forhold til forestillingsevne og designforslag.

Det kræver fx også mod, at sige til og fra omkring forslag til maskottens udseende, og så skal man som individ kunne gå på kompromis i forhold til sine egne idéer.

 

Sådan gør I

  1. Indel børnene i makkerpar eller i mindre grupper.
  2. Hver gruppe udstyres med et stort stykke A3 papir, blyanter, tusser, og en 6-sidet terning.
  3. Makkerparret (gruppen) skal blive enige om, hvordan kroppen skal se ud og tegne den midt på papiret.
  4. På skift kaster børnene med terningen.
  5. Udfaldet viser, hvor mange kropsdele børnene skal tegne på deres “Maskot Monster”. Rækkefølgen, på hvad der skal tegnes, er: Hoveder, øjne, næser, munde, arme, ben.
  6. Når alle kropsdelene er tegnet, skal børnene farvelægge, navngive og præsentere “Maskot Monsteret” for de andre børn.
  7. Lav en fællessnak om, hvad der kan være let/svært ved at tegne på den samme tegning.
  8. Tal med børnene om, hvilke værdier de fik brug for.

Læs mere om, hvordan I understøtter børnenes samarbejde:

Samarbejde med udgangspunkt i Fri for Mobberis fire værdier.

Det skal I bruge

  • Papir A3 – lige så mange ark, som der er grupper/makkerpar
  • Blyanter
  • Tusser
  • En 6-sidet terning

Tips

  • Lav den samme tegneleg fx hver 3. måned og se udviklingen i både samarbejde og produkt.
  • Brug en 10-sidet terning.
  • Lav en matematik-maskot-væg i klassen med alle tegningerne.
  • Lav en maskot, hvor kropsdelene tegnes på farvet karton, klippes ud og limes sammen. Evt. til en sprællemand.
  • Lad børnene lave deres egne regnehistorier ud fra de færdige maskotter.

Pædagogisk formål

Formålet med aktiviteten er at styrke samarbejde og øve sig i Fri for Mobberis værdier, samtidig med at børnene øver sig på tal og antal.

Når børn i grupper skal skabe et fælles produkt, som fx en fysisk tegnet maskot, så stiller det krav til at forstå og respektere hinandens forskellighed – både i forhold til tegnekompetencer, men også i forhold til forestillingsevne og designforslag.

Det kræver mod at sige til og fra omkring forslag til maskottens udseende, og så skal man som individ kunne gå på kompromis i forhold til sine egne idéer.

Relaterede

Materialer og aktiviteter for forskellige aldersgrupper

Copy Link

Få viden, tips og tricks til arbejdet

med børns trivsel og sociale

udvikling direkte i din indbakke.