Tolerance, respekt, omsorg og mod – et forløb med værdierne

3-6 år | 6-9 år | Forløb | Gratis aktiviteter | Med børn

Arbejd koncentreret med Fri for Mobberis fire kerneværdier hen over en uge, og gør børnene fortrolige med de lidt svære ord, og hvad ordene helt konkret betyder for deres hverdag.

Forløbet kort fortalt

Dag 1-4

De første fire dage indleder I med et kort dukketeater, som en voksen fremfører for børnene. I teaterstykket optræder de fire værdier – tolerance, respekt, omsorg og mod – i dagligdags konfliktsituationer, som børnene kender fra legepladsen.

Værdierne i dette eksempel er gjort håndgribelige gennem frugter og grøntsager, men I kan også bruge andre symboler som fx dyr, fantasifigurer eller lignende.

Bagefter arbejder børnene kreativt med værdierne på fire stationer.

Dag 5

På femtedagen bliver børnenes forældre inviteret til en fernisering, hvor børnene viser deres kunstværker.

Ideen er hentet fra Fritidsinstitutionen ved Vibenshus Skole

Det skal I bruge

  • Et æble, en pære, en banan og en appelsin (gerne rigtige frugter) med øjne og mund tegnet på.
  • Tre grøntsager – fx peberfrugt, gulerod og hvidløg – ligeledes med øjne og mund tegnet på.
  • Et lille bord, handlingen kan udspille sig på.
  • Fire forskellige typer kreativt materiale, som børnene kan udforme frugter (eller andet) med (fx maling+lærred, silkepapir+lim, modellervoks og foamclay/silk clay).
  • Tegninger, der kan farvelægges af de børn, der bliver hurtigt færdige med den kreative opgave ved stationen. Brug fx disse mal-selv frugter
  • Noget samlende, der bruges til ferniseringen – fx noget, der ligner et træ, hvor frugterne kan hænges op.

Download hele forløbet inkl. printark her

Tips

  • Brug forløbet som led i et overgangsforløb. Læs mere her.

Pædagogisk formål

Med små ”dukketeater”-stykker og ved at lade børnene arbejde kreativt, mens de taler om værdierne, arbejdes der med forskellige former for læring, der understøtter børnenes udvikling. Teaterstykket gør det tydeligt for børnene, hvordan de fire værdier kommer i spil som helt konkrete handlinger.

Det kreative arbejde giver børnene mulighed for at have en dialog om værdierne, uden hele tiden at være ”på”, fordi de samtidig skaber noget med deres hænder, som de helt legitimt kan koncentrere sig om.

Dertil kommer, at de skaber noget hver for sig, som bliver til et fælles værk, og det synliggør, hvordan alle helt konkret bidrager til fællesskabet.

Relaterede

Materialer og aktiviteter for forskellige aldersgrupper

Få viden, tips og tricks til arbejdet

med børns trivsel og sociale

udvikling direkte i din indbakke.