Fra børnehave til skole – et overgangsforløb

3-6 år | 6-9 år | Forløb | Gratis aktiviteter | Med børn

Hjælp børnene godt i gang med skolelivet med et fælles Fri for Mobberi-overgangs-forløb for børnehavebørn og børn fra 0. klasse.

I dette overgangsforløb introducerer I børnehavebørnene til livet i skole og SFO og til Fri for Mobberis fire værdier, der er centrale for et godt fællesskab. Alt sammen med hjælp fra de større børn i 0. klasse, som børnehavebørnene besøger i SFO’en hver dag i en uge.

Forløbet kort fortalt

Dag 1-4

De første fire dage indleder I med et kort dukketeater, som du eller en anden voksen fremfører for børnene. I teaterstykket optræder de fire værdier – tolerance, respekt, omsorg og mod – i dagligdags konfliktsituationer, som børnene kender fra legepladsen.

Værdierne er gjort håndgribelige gennem frugter og grøntsager, men du kan også bruge andre symboler som fx dyr, fantasifigurer eller lignende.

Herefter arbejder børnene kreativt med værdierne på fire stationer. Under besøget er der også fælles leg og frokost.

Dag 5

På femte-dagen bliver børnenes forældre inviteret til en fernisering, hvor børnene viser det lille teaterstykke og deres kunstværker.

Forældrene kan her også få et kort oplæg om Fri for Mobberi og høre om, hvordan I arbejder med programmet i SFO’en.

Læs også om erfaringer fra praksis med dette forløb

Sådan gør I

  • Forløbet foregår i et samarbejde mellem børnehaver og SFO. Forløbet afvikles i SFO’en, men initiativet til samarbejdet kan både komme fra børnehaver og SFO.
  • Det er ikke et krav, at børnehaverne arbejder med Fri for Mobberi for at deltage, men det giver bedst mening, at SFO’en gør det.
  • Afhold et formøde, og afstem forventninger til, hvem der gør hvad.
  • Forbered børnene i både børnehave og SFO på, hvordan man er gode gæster og gode værter. En god gæst er fx god til at lytte til de regler, der gælder I SFO’en. En god vært er tålmodig og flink til at vise gæsterne rundt og forklare, hvordan SFO’en fungerer.
  • Orienter forældrene, og inviter dem til ferniseringen i god tid.
  • Læs om de pædagogiske aktiviteter i forløbet her

Lav aktiviteten med

De ældste børn i børnehaven sammen med børnene i 0. klasse.

Det skal I bruge

  • Detaljeret beskrivelse af forløbet. Hent forløb.
  • Symboler, der kan repræsentere værdierne fx frugter (gerne ægte frugter) med øjne og mund tegnet på.
  • Tre grøntsager ligeledes med øjne og mund tegnet på.
  • Et lille bord, som dukketeateret kan udspille sig på.
  • Fire forskellige typer kreativt materiale, som børnene kan udforme frugter med.
    Det kan fx være maling og lærred, silkepapir og lim, modellervoks og foam clay/silk clay.
  • Samtaletavler eller andet, der kan farvelægges af de børn, der bliver hurtigt færdige med den kreative opgave.
  • Skabelon af banan. Hent skabelon.
  • Noget samlende, der bruges til ferniseringen, fx noget frugterne kan hænge på, eller en bondegård eller skov, hvis I arbejder med dyr.
  • Diplom. Hent diplom.

Download hele forløbet inkl. printark her

Tips

  • Det er de samme børnehavebørn, der er med hele ugen, men I kan invitere en ny 0. klasse (og deres lærer) med hver dag.
  • Forløbet med værdierne kan også bruges som det er, uden at blive en del af et overgangsforløb.
  • Bruger I det med børnehavebørn, så gentag ligesom her, teaterstykket hele ugen. Bruger I det med skolebørn, fremfører I et nyt teaterstykke hver dag.

Læs også om erfaringer fra praksis med dette forløb

Pædagogisk formål

Med det lille teaterstykke og ved at lade børnene arbejde kreativt, mens de taler om værdierne, arbejder I med forskellige former for læring, der understøtter børnenes udvikling.

Teaterstykket gør det tydeligt for børnene, hvordan de fire værdier kommer i spil som helt konkrete handlinger.

Det kreative arbejde giver børnene mulighed for at have en dialog om Fri for Mobberis fire værdier, mens de skaber noget med deres hænder – og giver alle børnene mulighed for at deltage, uden de nødvendigvis skal sige noget.

Dertil kommer, at de skaber noget hver for sig, som bliver til et fælles værk, og det synliggør, hvordan alle helt konkret bidrager til fællesskabet.

Relaterede

Materialer og aktiviteter for forskellige aldersgrupper

Copy Link

Få viden, tips og tricks til arbejdet

med børns trivsel og sociale

udvikling direkte i din indbakke.