Samtaletavle om Børnestafetten

3-6 år | 6-9 år | Gratis aktiviteter | Med børn

Som led i et længere forløb om det gode kammeratskab og Børnestafetten, taler I med børnene om de fire grundværdier. 

Inden børnene skal gennemføre Børnestaffen, taler I om de fire grundværdier, tolerance, respekt, omsorg og mod, koblet op på netop det at løbe sammen i noget, der ikke er en konkurrence. 

Sådan gør I

  1. Del børnene op i mindre grupper
  2. Start med at genopfriske, hvad værdierne hedder og hvad de betyder.
  3. Spørg børnene, hvordan vi kan være gode kammerater, når vi løber Børnestafet. Du kan finde inspiration til at tale om det ud fra værdierne nedenfor.
  4. Find samtaletavlen frem eller download den her, og tal med børnene hvad de ser ved illustrationen.
  5. Husk at følge op på aktiviteten på løbsdagen ved at benævner værdierne undervejs i aktiviteten. Fx ”I passer godt på hinanden, når I løber, så I ikke løber ind i hinanden”, ”når I hepper på hinanden, gør I hinanden glade”, ”ikke alle løber lige hurtigt – det gør ikke noget, for i dag handler det ikke om at komme først”

Spørgsmål til værdierne, når I taler om Børnestafetten

Tolerance: ”Hvilke forskelle kommer vi til at kunne se? Og hvilken betydning har de forskelle? Er det fx vigtigt, at det er forskelligt, hvor hurtigt, vi kan løbe? 

Respekt: ”Hvordan kan vi tage hensyn og være søde over for hinanden? Hvordan føles det, når nogen hepper på os?” 

Omsorg: ”Hvordan kan vi hjælpe hinanden? Hvem er fx gode til snørebånd? Hvordan undgår vi at støde ind i hinanden, når vi løber sammen? 

Mod: ”Hvor kan vi få brug for at finde vores mod frem? Skal man fx finde sit mod frem, hvis man skal sige til sin gruppe, at man ikke så godt kan følge med?” 

Spørgsmål til samtaletavlen

  • Hvad ser I på tavlen?
  • Hvem har det sjovt? Hvem har det ikke så sjovt? Hvordan kan man se det?
  • Hvis barnet i den rød-hvide trøje fx råber “langsomme snegl” til drengen i den blå trøje, hvordan tror I så han får det? Gør det en forskel, at barnet smiler, mens det bliver sagt?
  • Hvordan føles det at blive kaldt noget dumt, selvom det er for sjov?
  • Vores Børnestafet er ikke en konkurrence, så hvad kan vi gøre, hvis vi har én i gruppen, der ikke kan løbe så stærkt som de andre?
  • Hvordan kan vi hjælpe hinanden, så alle får det sjovt til løbet?
  • Hvad kunne vi gøre, hvis vi ikke skulle løbe rundt? Er der andre sjove måder at bevæge sig på? (fx hoppe, løbe baglæns, danse)

Tips

Hvis børnene ikke vant til at tale om tolerance, respekt, omsorg og mod, kan I starte med en aktivitet, hvor I taler mere generelt om værdierne. Med børnehavebørnene kan I hente inspiration i forløbet:Tolerance, respekt, omsorg og mod – et forløb med værdierne . Med skolebørnene kan I hente inspiration i denne aktivitet:Værdiernes betydning for børn 

 

Pædagogisk formål

Aktiviteten kan bruges til at arbejde med Fri for Mobberis fire kerneværdier. Samtidig styrker det børnenes fællesskab, når de bevæger sig sammen.  

Konkurrencer er sjove! Konkurrencer kan være motiverende, og de kan bruges konstruktivt til at skabe fremdrift i en børnegruppe, som går i stå, når de skal have flyverdragter på: ”Hvem kommer hurtigst i rumdragten – vi skal på månerejse på legepladsen!” 

Konkurrencer har vindere og tabere, og der er ingen tvivl om, at netop den læring, er en vigtig del af dannelsen. Det er rigtig fornuftigt at øve sig i det i det trygge fællesskab med andre børn.  

Når vi alligevel har valgt at fjerne konkurrenceelementet fra Børnestafetten, er det for at skabe et frirum fra konkurrencen. Vi skal nemlig være opmærksomme på, hvor meget konkurrence-elementet fylder for børnene. Vi skal være opmærksomme på, om vi har fået mange konkurrencer, hvor det altid er de samme børn, der taber, for det kan påvirke både selvtillid og selvværd, og det kan trække fællesskabet i en negativ retning. 

Relaterede

Materialer og aktiviteter for forskellige aldersgrupper

Få viden, tips og tricks til arbejdet

med børns trivsel og sociale

udvikling direkte i din indbakke.