Fang forskelle
0-3 år | 3-6 år | 6-9 år | Gratis aktiviteter | Med børn
En leg som hjælper børn til at få øje på forskelle, uden at de behøver at vurdere, om det ene er bedre end det andet. Det er bare forskelligt, og det er godt, for så er der plads til alle.
Børnene bliver sendt ud på forskellige små opgaver, hvor de skal hente ting, du beder om. De skal altid hente det samme – fx en bamse – og de vil automatisk hente forskellige bamser. De løser opgaven, og de gør det forskelligt.
Sådan gør I
Inden I starter, støtter du børnene ved at tale om forskelligheder sammen. Spørg ind til eksempler på forskelle – fx stor-lille, høj-lav, tyk-tynd. Fx En stor og en lille bamseven, en lang og en kort farveblyant.
- Sæt dig på gulvet med børnene omkring dig.
- Fortæl børnene, at de lige om lidt skal ud på stuen/rundt i rummet og finde ting. Det handler ikke om at komme først. Du fortæller, hvad de skal finde.
- Første runde: Find en bamse – når alle børnene er tilbage, kigger I på samlingen af bamser og ser på, hvilke forskelle, I kan finde. Størrelse, farver osv.
- Anden runde: Find en farveblyant – når alle børnene er tilbage, kigger I på samlingen af farveblyanter, og ser på, hvilke forskelle, I kan finde. Størrelse, farver osv.
- Tredje runde: Find en bog – når alle børnene er tilbage, kigger I på samlingen af bøger og ser på, hvilke forskelle, I kan finde. Størrelse, farver osv.
- Fjerde runde: Find det, I bedst kan lide at lege med herinde. Hvis to eller flere børn vil have det samme, hjælpes de ad med at bære det. Når I kigger på samlingen af yndlingsting, ser I på, hvor forskellige de er. Og det er de, fordi børnene er forskellige. Det er rigtig godt, for så kan alle være den, de er.
- Femte runde: alle tingene lægges på plads. Ét barn tager alle farveblyanter, ét barn alle bøger og resten hjælpes ad med at lægge bamser og andet legetøj på plads.
Lav aktiviteten med
Aktiviteten kan laves med de ældste børn i vuggestue/dagpleje, børn i børnehaven, og de yngste børn i skole/SFO.
Det skal I bruge
- Et eksemplar af hver af de ting, børnene skal finde, så du kan vise dem frem, når du beder børnene finde tingene.
- Adgang til de ting, børnene skal finde. Hvis fx farveblyanterne står i en krukke højt oppe på en hylde, sættes de på forhånd ned i børnehøjde.
Tips
Hvis du gennemfører aktiviteten i vuggestuen eller dagplejen, kan der være børn, der ikke selv kan komme rundt og finde ting. Giv dem en makker i et af de større børn, som hjælper dem med at hente tingene.
Pædagogisk formål
Brug aktiviteten til at arbejde med værdien tolerance. Aktiviteten minder os om, at der er masser af forskelle rundt omkring os. Forskelle er gode, for så er der noget til enhver smag, og alle kan være dem, de er. Når alle kan være dem, de er, bliver fællesskabet stærkt.