Børn taler om venskab

3-6 år | 6-9 år | Gratis aktiviteter | Med børn

Ud fra en tekst eller en illustration, taler børnene om, hvad venskaber betyder for dem.

Børnene taler om venskaber og kammeratskaber med udgangspunkt i en bog eller i udvalgte illustrationer. Du hjælper samtalen på vej ved hjælp af spørgsmål, som du stiller dem.

Sådan gør I

  1. Læs en bog højt for børnene, fx Min dag i børnehave eller Min dag i nulte, eller I kan tage udgangspunkt i en illustration af nogle gode venner.
  2. Stil derefter spørgsmål, som du selv finder på, eller lad sig inspirere af følgende: Hvad er en god ven? Hvad gør en god ven? Hvordan får vi venner? Hvad kan vi gøre, hvis vi er kommet til at gøre en ven ked af det? Hvem kan vi blive venner med? Hvad er forskellen på venner og kammerater?
  3. Husk, at du skal styre samtalen, så der bliver en venlig og støttende stemning. Vær opmærksom på, at I taler generelt om begreberne, så I ikke kommer til at tale om børn i børnehaven, der fx betragtes som en dårlig ven eller kammerat.
  4. Lad børnenes perspektiver komme frem. Det er vigtigt, at alle har mulighed for at ytre sig.

Lav aktiviteten med

De ældste børn i børnehaven og børn i indskolingen.

Det skal I bruge

En bog eller en illustration om venner, der kan få en snak i gang.

Tips

  • De yngste børn får måske svært ved at skelne mellem venner og kammerater. Vurdér om spørgsmålet giver mening. Hvis ikke så brug det ord, I plejer at bruge med børnene.
  • I forlængelse af samtalen kan børnene lave tegninger af deres venner. Det kan være personer, og hvis børnene vil tegne deres dyr og bamser, må de gerne det. Sæt evt. tegningerne sammen til plancher, og skriv forskellige citater fra dialogen på. Plancherne kan udstilles i et ”venskabsgalleri”, og I kan evt. invitere resten af børnehaven, forældre og andre interesserede til fernisering.
  • I kan desuden udarbejde en liste over det, børnene kan gøre for deres venskaber, og hænge den op på stuen.

Pædagogisk formål

Brug aktiviteten til at træne børnenes sociale kompetencer ved at tale med dem om, hvordan de er gode venner. Det styrker deres fællesskab og taler direkte ind i den styrkede pædagogiske læreplan og det pædagogiske grundlag, der omhandler børnefællesskaber.

Relaterede

Materialer og aktiviteter for forskellige aldersgrupper

Copy Link

Få viden, tips og tricks til arbejdet

med børns trivsel og sociale

udvikling direkte i din indbakke.