Læs mere om de enkelte moduler
1. Styrk jeres relationskompetencer
Bliv bevidst om, hvilken rolle jeres egen relationskompetence spiller for børnenes mulighed for deltagelse i fællesskabet.
På dette modul uddyber vi ph.d. Louise Klinges forskning i relationskompetence, og I går hjem med konkrete værktøjer til, hvordan I kan skrue op for relationskompetencen.
2. Det gode børnemøde
Bliv klogere på, hvordan I skaber et konstruktivt forum med trivsel som omdrejningspunkt. I hører også om børnemødets faldgruber; hvilke utilsigtede konsekvenser børnemøder kan have, og hvad I skal være opmærksomme på i den forbindelse.
På modulet uddyber vi dele af ph.d. Stine Kaplan Jørgensens forskning i mobning og interventioner, og I går hjem med viden om og konkrete værktøjer til at tilrettelægge et godt børnemøde.
3. Guide til opstart og organisering af Fri for Mobberi
Kom godt i gang med Fri for Mobberi i hverdagen eller få genopfrisket, hvordan I bedst organiserer Fri for Mobberi hos netop jer.
Modulet tager udgangspunkt i, hvor langt I er kommet med planlægning og organisering af Fri for Mobberi, hvilke barrierer I oplever i arbejdet, og I går hjem med konkret hjælp til, hvordan I implementerer programmet.
4. Tolerance, respekt, omsorg og mod – sådan arbejder I med Fri for Mobberis værdier
Når vi er bevidste om vores værdier eller arbejder bevidst ud fra værdier, kan de blive stærke ledetråde i vores liv og arbejde.
På modulet får I inspiration til, hvordan I konkret arbejder med de fire værdier i Fri for Mobberi – tolerance, respekt, omsorg og mod – så I hjælper både børn og voksne i retning af et stærkt børnefællesskab og dermed et mobbefrit miljø.
5. Sæt digital trivsel på dagsorden
Danske børn og unge ligger i toppen, når det gælder kontakt med venner via internettet og mobiltelefoner, og derfor skal vi også klæde børn på til at begå sig socialt i den digitale verden.
Modulet tager udgangspunkt i bl.a. ph.d. Stine Liv Jørgensens og norske Elisabeth Stakruds forskning i børn og digitale medier, og der er fokus på, hvordan I arbejder med digital dannelse allerede i en tidlig alder. I går hjem med konkret viden om og redskaber til, hvordan I også digitalt kan arbejde med fællesskabet og Fri for Mobberi.
6. Sådan inddrager I forældrene i trivselsarbejdet
Forældre er en vigtig målgruppe i forhold til at styrke de gode børnefællesskaber og medvirke til at skabe en god og inkluderende kultur.
På dette modul er der fokus på, hvordan I motiverer forældregruppen til at tage del i Fri for Mobberi, og hvilke aktiviteter I konkret kan inddrage dem i.
7. Sæt rammen for det gode børnefællesskab – gruppeledelse og fællesskabelse
Som fagfolk har I ansvaret for børnenes formelle fællesskaber – altså det fællesskab, børnene er en del af i dagtilbuddet eller skolen. Gennem bl.a. tydelighed og klare rammer kan I være med til at skabe den tryghed og værdighed i fællesskabet, der er forudsætningen for et mobbefrit miljø.
På modulet uddybes dele af ph.d. Helle Plauborgs forskning i klasseledelse og cand.pæd. Dina Dot Dalsgaard Andersens tilgang til gruppeledelse, og I får konkret inspiration til, hvordan I arbejder fællesskabende – både i undervisningen i skolen og på legepladsen i dagtilbuddet.