Giv alle børn en tryg skolestart

| | |

3. april 2020
Samarbejd med børnehaverne om overgangen fra børnehave til skole – og lad skolens større børn hjælpe med at tage godt imod de nye børn. Så er du med til at skabe den tryghed, der er afgørende for en god start i SFO og skole.

De fleste børn, der skal begynde i skole til sommer, glæder sig. Heldigvis!

Men til trods for de glade sommerfugle i maven er der også nogen, som er lidt bekymrede for alt det nye, der venter.

Vi ved fx, at mange børn er meget optagede af, om de får nye venner, når de forlader det trygge børnehaveliv og begynder i en klasse, hvor de måske ikke på forhånd kender nogen.

Vi ved også, at nogle børn kan være lidt bange ved tanken om alle de store børn på skolen, og at de kan spekulere meget over jordnære ting som, hvor toilettet er, og om legepladsen er god.

Samtidig viser undersøgelser*, at overgangen for de børn, der har problemer med relationer til jævnaldrende kan være så sårbar, at den kan følge dem hele skolelivet.

Den gode nyhed er, at I sammen med børnehaverne kan hjælpe børnene med nogle af deres bekymringer og med at få en god skolestart.

Byg bro til børnehaven

”Får jeg mon en ven i skolen?”

For mange børn betyder det meget at få en ven, når de starter i skole. Derfor er det godt at vide lidt om det sociale liv og de fællesskaber, som børnene har været en del af i børnehaven.

Måske har I allerede et samarbejde med de børnehaver, som børnene kommer fra. Brug det til også at blive klogere på børnenes sociale relationer. Denne viden kan hjælpe jer med at støtte op om etablerede venskaber og – fra første dag – være ekstra opmærksomme på børn, der kommer uden venner.

Men vær samtidig opmærksom på, hvordan I forholder jer til den viden, I får om individuelle børn og deres eventuelle udfordringer. For børn, der har haft det svært i børnehaven, kan skolestarten være en ny chance – hvis ikke de fastholdes i en uheldig rolle, når de begynder i skole.

Lad de store tage godt imod de små

De nye børn er naturligt optagede af at blive en del af det nære fællesskab i deres nye klasse, men skolefællesskabet på tværs af årgange er også vigtigt for at skabe tryghed blandt børnene.

Det kan I imødekomme, hvis I giver skolens større børn en rolle i skolestarten.

Mange skoler og SFO’er inviterer børnene på besøg på skolen, allerede mens de går i børnehave, så børnene på forhånd og i trygge rammer kan lære ”deres nye sted” lidt bedre at kende.

Kan det lade sig gøre hos jer, kan I lade større børn – fx 4. klasserne – vise børnene og deres medfølgende voksne rundt på skolen.

Når de kommende skolebørn allerede her møder de store skolebørn som venlige værter, finder de ud af, at de store børn slet ikke er så farlige. Og det letter mange bekymringer at se, hvordan legepladsen ser ud, og at vide, hvor toiletterne ligger.

Få konkrete idéer til inddragelse af de store i aktiviteten Store og små venner i SFO og skole (find den under teksten).

Lyt til børnenes tanker og bekymringer

Uanset, om I har haft mulighed for at invitere de kommende skolebørn på besøg eller ej, er det en god idé også i SFO’en eller skolen målrettet at blive klogere på børnenes egne perspektiver og evt. bekymringer om venskaber, kammerater og skolelivet i det hele taget – så kan I nemlig bedre hjælpe dem videre.

Til det kan I fx bruge bogen ”Min dag i nulte” som udgangspunkt for dialogen.

Hvis ikke børnene har fået sagt farvel til børnehaven, kan I tage forskud på overgangen til SFO og skole ved fx at sende Fri for Mobberis forslag til om at læse Min dag i nulte hjem til familierne. I efter SFO-start kan I fx planlægge at tage på besøg i de børnehaver, børnene kommer fra, så de kan sige ordentligt farvel.

Vi håber, I er blevet inspireret – I finder forslag til aktiviteter herunder.

God fornøjelse med den kommende opstart!

* Kilde: Egmont-rapporten 2019

Artiklen er skrevet af: Signe-Marie Paludan Bøgeskov & Lene Lykkegaard

Materialer og aktiviteter for forskellige aldersgrupper

Få viden, tips og tricks til arbejdet

med børns trivsel og sociale

udvikling direkte i din indbakke.