
Ny podcast om tolerance i børnefællesskaber

Børnestafetten giver stolthed og skulderklap til børnene

“Jeg ved jo slet ikke, om de kan lide mig, når vi kun ses på skærmen”, citat Nanna på seks år.
Skolegang gennem skærm er svær, når man er seks år og kun lige er begyndt i skole. Og syv uger er lang tid – ja nærmest uendelig, hvis man ikke har haft mulighed for at lege med kammerater undervejs.
Derfor skal der i den første tid efter genåbningen fuldt fokus på at genetablere et trygt fællesskab.
Fri for Mobberi deler her tre gode råd til en god start og 10 konkrete aktiviteter til, hvordan I kan arbejde med at (gen)etablere et trygt fællesskab.
Det er længe siden, børnene har set hinanden, og for de yngste i 0. klasse kan det måske føles som at skulle begynde forfra. Derfor er det vigtigt med masser af aktiviteter, der hjælper med at ryste børnene sammen – på kryds og tværs – så de kommer godt fra start. Se 10 forslag til sjove, fællesskabende aktiviteter nederst i artiklen.
Selvom børnene glæder sig, og det er godt, at de kommer retur, kan det for nogle også føles overvældende at komme i skole igen. Husk at skabe små oaser af ro og aktiviteter, som kan laves i små grupper, fx med højtlæsning, tegning eller Fri for Mobberi-massage.
Se fire forslag til aktiviteter, hvor I kommer ned i tempo nederst i artiklen.
Der er PLADS udenfor. Og plads giver mulighed for at have flere, meget forskellige aktiviteter i gang, uden at børnene forstyrrer hinanden. Den ekstra plads er en fordel for både de stille børn, der gerne vil fordybe sig i en leg, og for de mere udfarende børn, der kan få brændt noget krudt af.
Mange af de fællesskabende lege kan afvikles udendørs.
Få også flere ideer til udendørs lege i temaet: Styrk børnefællesskabet – udendørs!
En lille leg, hvor børnene former en fælles slange. Børnene skal være opmærksomme på hinanden og samarbejde for at lykkes, og det styrker deres fællesskab.
En lille øvelse hvor børn to og to skal finde ud af, hvad de begge godt kan lide. Aktiviteten styrker også børnenes samarbejdsevner.
En ryste-sammen øvelse, der kan bruges til at sætte fokus på at børn oplever ting forskelligt. Det kan hjælpe dem til at håndtere konflikter og styrke deres fællesskab og trivsel.
En fangeleg, hvor børnene aldrig er helt ude af legen. Brug aktiviteten til at styrke børnenes fællesskab ved at lege sammen. Da konkurrence-elementet er fjernet fra legen, er det trygt for flere børn at deltage.
Børnene er mariehøns, der løber rundt for ikke at blive fanget, og de kan også befri hinanden. Brug aktiviteten til få børnene til at bevæge sig. Det giver gode grin, og en god fællesskabsfølelse.
Hvis I har adgang til Fri for Mobberi Universet, har du adgang til yderligere fire ryste-sammen-lege med illustrationer og lyd, som du bruger jeres smartboard til at afvikle:
• Hvordan bor vi?
• Hvordan ser vi ud?
• Hvad kan vi lide?
• Vi går digitalt
Adgang til Universet kræver login – og at du eller en kollega har været på grundkursus i Fri for Mobberi.
Lad børnene – to og to – give hinanden blid rygmassage med udgangspunkt i massagefortællinger, som læses højt samtidig med, at du viser børnene, hvordan de udfører massagen på hinandens ryg. Massagen kan styrke det nonverbale, positive fællesskab mellem børnene.
Gå til massagehistorien Bamseven kommer til Danmark
Find mange flere massagehistorier i Fri for Mobberi-kufferten og på Fri for Mobberi Universet (kræver login).
Lav et fælles værk med børnene, hvor alle bidrager. Aktiviteten kan aktivere børnenes tanker om, hvad det vil sige at være en god ven, og vise børnene, at alle bidrager med noget til fællesskabet.
Hvis børnene bliver inddelt i grupper, kan det være en god ide at gøre en aktivitet ud af navngivning af grupperne. Det skaber samhørighed, og samtidig er små grupper lettere for børnene at overskue og rumme.
Hvis du arbejder med de yngste i 0. klasse, så kan du læse eller genlæse Min dag i nulte. Tal med børnene om det at gå i skole. Når I sætter ord på følelser, som børnene oplever i skole(gen)starten, opdager børnene, at de ikke er alene om at føle som de gør, og det skaber tryghed i fællesskabet.
God fornøjelse!
Selvom de fleste børn har glædet sig til at ses igen, så kan genåbningen og overgangen tilbage til skolelivet, som vi kender det, være sårbar for nogle. Fx elever, der i forvejen var på kanten af fællesskabet, og andre børn, som har haft svært ved at bevare kontakten til kammerater under hjemsendelsen.
Derfor er det vigtigt at arbejde med børnenes fællesskaber og relationer i den første tid efter genåbningen, indtil hverdagen er fyldt ud af nye rutiner og et trygt børnefællesskab.
Kilde: Skolestyrken
Artiklen er skrevet af: Anne Sofie Juel Hansen & Birgitte Krogh Therkelsen
Gratis aktiviteter, materialer og inspiration til Fri for Mobberi med de 0-3-årige
Gratis aktiviteter, materialer og inspiration til Fri for Mobberi med de 3-6-årige
Gratis aktiviteter, materialer og inspiration til Fri for Mobberi med de 6-9-årige