I skole igen – sammen

|

5. februar 2021
Børnene er i skole igen, og efter en lang pause er det ekstra vigtigt med fokus på fællesskabet. Her får du tre gode råd og 10 ideer til fællesskabende aktiviteter, der hjælper børnene og fællesskabet godt i gang igen.

Jeg ved jo slet ikke, om de kan lide mig, når vi kun ses på skærmen”, citat Nanna på seks år.

Skolegang gennem skærm er svær, når man er seks år og kun lige er begyndt i skole. Og syv uger er lang tid – ja nærmest uendelig, hvis man ikke har haft mulighed for at lege med kammerater undervejs.

Derfor skal der i den første tid efter genåbningen fuldt fokus på at genetablere et trygt fællesskab.

Fri for Mobberi deler her tre gode råd til en god start og 10 konkrete aktiviteter til, hvordan I kan arbejde med at (gen)etablere et trygt fællesskab.

En god start

  1. Sæt god tid af til fællesskabet

    Det er længe siden, børnene har set hinanden, og for de yngste i 0. klasse kan det måske føles som at skulle begynde forfra. Derfor er det vigtigt med masser af aktiviteter, der hjælper med at ryste børnene sammen – på kryds og tværs – så de kommer godt fra start. Se 10 forslag til sjove, fællesskabende aktiviteter nederst i artiklen.

  2. Skab små oaser af ro

    Selvom børnene glæder sig, og det er godt, at de kommer retur, kan det for nogle også føles overvældende at komme i skole igen. Husk at skabe små oaser af ro og aktiviteter, som kan laves i små grupper, fx med højtlæsning, tegning eller Fri for Mobberi-massage.

    Se fire forslag til aktiviteter, hvor I kommer ned i tempo nederst i artiklen.

  3. Kom udenfor

    Der er PLADS udenfor. Og plads giver mulighed for at have flere, meget forskellige aktiviteter i gang, uden at børnene forstyrrer hinanden. Den ekstra plads er en fordel for både de stille børn, der gerne vil fordybe sig i en leg, og for de mere udfarende børn, der kan få brændt noget krudt af.

    Mange af de fællesskabende lege kan afvikles udendørs.

    Få også flere ideer til udendørs lege i temaet: Styrk børnefællesskabet – udendørs!

Forslag til fællesskabende aktiviteter

1. Slangen

En lille leg, hvor børnene former en fælles slange. Børnene skal være opmærksomme på hinanden og samarbejde for at lykkes, og det styrker deres fællesskab.

Gå til aktiviteten

2. Det har vi til fælles

En lille øvelse hvor børn to og to skal finde ud af, hvad de begge godt kan lide. Aktiviteten styrker også børnenes samarbejdsevner.

Gå til aktiviteten

3. Hvad ser vi?

En ryste-sammen øvelse, der kan bruges til at sætte fokus på at børn oplever ting forskelligt. Det kan hjælpe dem til at håndtere konflikter og styrke deres fællesskab og trivsel.

Gå til aktiviteten

4. Troldehale-tagfat

En fangeleg, hvor børnene aldrig er helt ude af legen. Brug aktiviteten til at styrke børnenes fællesskab ved at lege sammen. Da konkurrence-elementet er fjernet fra legen, er det trygt for flere børn at deltage.

Gå til aktiviteten

5. Mariehønen

Børnene er mariehøns, der løber rundt for ikke at blive fanget, og de kan også befri hinanden. Brug aktiviteten til få børnene til at bevæge sig. Det giver gode grin, og en god fællesskabsfølelse.

Gå til aktiviteten

6. Ryste-sammen-lege

Hvis I har adgang til Fri for Mobberi Universet, har du adgang til yderligere fire ryste-sammen-lege med illustrationer og lyd, som du bruger jeres smartboard til at afvikle:

• Hvordan bor vi?
• Hvordan ser vi ud?
• Hvad kan vi lide?
• Vi går digitalt

Adgang til Universet kræver login – og at du eller en kollega har været på grundkursus i Fri for Mobberi.

Forslag til aktiviteter, hvor I går ned i tempo

7. Fri for Mobberi massage

Lad børnene – to og to – give hinanden blid rygmassage med udgangspunkt i massagefortællinger, som læses højt samtidig med, at du viser børnene, hvordan de udfører massagen på hinandens ryg. Massagen kan styrke det nonverbale, positive fællesskab mellem børnene.

Gå til massagehistorien Bamseven kommer til Danmark

Find mange flere massagehistorier i Fri for Mobberi-kufferten og på Fri for Mobberi Universet (kræver login).

8. Male- og tegneevent

Lav et fælles værk med børnene, hvor alle bidrager. Aktiviteten kan aktivere børnenes tanker om, hvad det vil sige at være en god ven, og vise børnene, at alle bidrager med noget til fællesskabet.

Gå til aktiviteten

9. Børnene vælger gruppens navn

Hvis børnene bliver inddelt i grupper, kan det være en god ide at gøre en aktivitet ud af navngivning af grupperne. Det skaber samhørighed, og samtidig er små grupper lettere for børnene at overskue og rumme.

Gå til aktiviteten

10. Læs og tal om bogen Min dag i nulte

Hvis du arbejder med de yngste i 0. klasse, så kan du læse eller genlæse Min dag i nulte. Tal med børnene om det at gå i skole. Når I sætter ord på følelser, som børnene oplever i skole(gen)starten, opdager børnene, at de ikke er alene om at føle som de gør, og det skaber tryghed i fællesskabet.

Gå til aktiviteten

Køb Min dag i nulte

God fornøjelse!

Fakta: Tiden efter genåbningen vil være præget af utryghed for mange elever

Selvom de fleste børn har glædet sig til at ses igen, så kan genåbningen og overgangen tilbage til skolelivet, som vi kender det, være sårbar for nogle. Fx elever, der i forvejen var på kanten af fællesskabet, og andre børn, som har haft svært ved at bevare kontakten til kammerater under hjemsendelsen.

Derfor er det vigtigt at arbejde med børnenes fællesskaber og relationer i den første tid efter genåbningen, indtil hverdagen er fyldt ud af nye rutiner og et trygt børnefællesskab.

Kilde: Skolestyrken

Artiklen er skrevet af: Anne Sofie Juel Hansen & Birgitte Krogh Therkelsen

Andre nyheder

Materialer og aktiviteter for forskellige aldersgrupper

Få viden, tips og tricks til arbejdet

med børns trivsel og sociale

udvikling direkte i din indbakke.