Evaluering: Hvordan opleves kurser og materialer i Fri for Mobberi?

|

7. maj 2025
Kompetenceudvikling til personale samt fysiske og digitale materialer og aktiviteter til børn, fagpersoner og forældre er centrale elementer i Fri for Mobberi. Vi har undersøgt, hvordan fagpersoner, ledere og uddannelseskonsulenter oplever kurser og materialer i programmet.

I Fri for Mobberi er der mulighed for at vælge mellem tre forskellige grundkurser; et lokalt, et digitalt og et hybridt.

På alle tre grundkurser introduceres deltagerne for det teoretiske mobbesyn, får en gennemgang af materialerne og får viden om, hvordan Fri for Mobberi kan forankres i hverdagen.

Undervisningen tilrettelægges med en vekselvirkning mellem teorioplæg, refleksionsøvelser og gruppearbejde.

Udvikle kurser og fastholde relevans

Evalueringens formål er at undersøge, hvordan medarbejdere, ledere og uddannelseskonsulenter oplever kurser og materialer i programmet. Hertil er formålet at undersøge, hvordan hvert af de tre typer kurser understøtter implementering og forankring af Fri for Mobberi i praksis.

Evalueringen bidrager med viden om, hvordan Fri for Mobberi kan understøtte fagpersoner i arbejdet med at skabe inkluderende og trygge børnefællesskaber.

Relevante materialer og inspirerende undervisere

  • Medarbejdere og ledere er gennemgående begejstrede for både kurser og materialer.
  • Materialerne opleves som relevante, lette at gå til og brugbare i praksis.
  • Uddannelseskonsulenterne er inspirerende og er gode til at målrette kurset til deltagernes behov.
  • Variation mellem teori og praksis, oplæg og gruppearbejde fungerer godt.
  • Hybridkurserne styrker ledelsesinvolvering og samarbejde, hvilket fremmer implementeringen.
  • Digitale kurser giver mindre dialog, men giver mulighed for idéudveksling ift. brugen af Fri for Mobberi i praksis.

 

Ønsker om flere praksisnære eksempler

  • Der er et ønske om flere praksisnære eksempler, som kan knytte teori til anvendelse i praksis.
  • Der ønskes også en mere detaljeret gennemgang af materialer fra kuffert og hjemmeside.
  • Samtidig ønsker deltagerne flere konkrete eksempler på anvendelse af materialer.
  • Der er ønsker om flere materialer målrettet vuggestuebørn og ældste i indskolingen

 

Implementering er en fælles indsats

For at lykkes med implementering og forankring af Fri for Mobberi fremhæves bl.a.:

  • Ledelsens deltagelse og rammesætning samt løbende evaluering og opfølgning.
  • Et fælles sprog og kollegasamarbejde om Fri for Mobberi er essentielt.
  • Personligt ansvar og oplevelse af ejerskab og mening.
  • Synlige materialer i dagtilbud/skole/SFO og inddragelse af forældre.
  • Hjælp til at oversætte materialer til praksis gennem eksempler, praksisøvelser og kobling til øvrige indsatser.

 

Evaluering er gennemført i 2023-2025 af VIA University Collage. Evalueringen bygger på en kombination af kvantitative og kvalitative metoder, herunder:

Spørgeskema: 573 medarbejdere og 36 ledere deltog.
Interviews: 5 interviews med i alt 13 personer.
Opfølgende interviews: 3 interviews med 4 deltagere for at belyse forankring i praksis.

Evalueringen er lavet for Mary Fonden og Red Barnet med støtte fra Ole Kirk’s Fond.

Andre nyheder

Materialer og aktiviteter for forskellige aldersgrupper

Få viden, tips og tricks til arbejdet

med børns trivsel og sociale

udvikling direkte i din indbakke.