Evaluering af materialer målrettet fagpersoner i Fri for Mobberi

|

7. maj 2025
Evalueringen undersøger, hvordan materialer rettet mod voksne anvendes i praksis i arbejdet med Fri for Mobberi. Resultater og fund skal sikre det bedst mulige grundlag for justering af materialerne, så de fortsat opleves som relevante og brugbare i arbejdet med trygge fællesskaber.

Arbejdet med Fri for Mobberi begynder ofte med et grundkursus og forankres i det daglige pædagogiske arbejde gennem materialer som fx et faghæfte, samtaletavler og dilemmakort.

I kufferterne findes både materialer til brug sammen med børnene og materialer, der er målrettet de voksne omkring børnene – fagpersoner, ledere og forældre.

Formålet med evalueringen er at belyse, hvordan de voksenrettede materialer anvendes, hvor relevante de opleves, og hvordan de understøtter arbejdet med fællesskaber og kerneværdier i dagtilbud og skoler.

Evalueringen skal danne grundlag for at videreudvikle materialerne og sikre, at Fri for Mobberis vision om trygge børnefællesskaber også støttes i voksenkredsen omkring børnene.

Faghæftet og samtaletavler er de mest benyttede materialer

  • Materialer målrettet fagpersoner bliver brugt, men står ofte i skyggen af materialerne målrettet børn.
  • Faghæftet og samtaletavlerne er de mest brugte materialer.
  • Materialerne kan bruges af alle, men pædagoger er typisk tovholdere eller ansvarlige.
  • Der er stor variation i, hvordan Fri for Mobberi implementeres og bruges i praksis.
  • Ofte holdes indsatsen i live af en lokal ildsjæl eller tovholder.
  • Materialerne bruges i overvejende grad individuelt og på eget initiativ – sjældent på personalemøder eller kollegaer imellem.
  • Kun halvdelen af respondenterne bruger materialer målrettet forældre.

Ønsker om flere materialer

  • Der er efterspørgsel på flere materialer, men ikke nye formater.
  • Der ønskes materialer med nye tematikker og problemstillinger.
  • Ønsker om vejledning og inspiration til brug af materialerne i praksis.
  • Faghæfte målrettet medhjælpere eller assistenter i dagtilbud.

 

 

Om evalueringen

Evaluering er gennemført i 2024-2025 af VIA University College, Efter- og videreuddannelse og har fokus på de Fri For Mobberi materialer og aktiviteter, der er rettet mod voksne. Evalueringen bygger på en kombination af kvantitative og kvalitative metoder, herunder:

Spørgeskema: 294 deltagere, heraf 212 fulde besvarelser.
Dybdegående gruppeinterviews: 9 interviews med i alt 15 ledere og medarbejdere fra dagtilbud og indskoling.
Praksisfortællinger: 6 respondenter, hvoraf 5 er inddraget i rapporten.

Langt de fleste respondenter arbejder i daginstitutioner, og størstedelen har en professionsfaglig baggrund som pædagog, lærer eller pædagogisk assistent.

Evalueringen er lavet for Mary Fonden og Red Barnet med støtte fra Ole Kirk’s Fond.

Andre nyheder

Materialer og aktiviteter for forskellige aldersgrupper

Få viden, tips og tricks til arbejdet

med børns trivsel og sociale

udvikling direkte i din indbakke.