Arbejd med fællesskabet gennem skærmen

|

18. januar 2021
Børnene går i skole derhjemme, men det er stadig vigtigt at arbejde med fællesskabet i klassen. Her får du 10 gode ideer til sjove, digitale lege, der bidrager til at styrke fællesskabet i indskolingen – gennem skærmen.

Har I brug for en pause fra den digitale undervisning?

Fri for Mobberi deler her 10 digitale aktiviteter, der sætter fokus på fællesskabet.

Aktiviteterne kan bruges i hele indskolingen, men er mest velegnede i 2. og 3. klasse. Husk at vurdere, hvad lige netop din børnegruppe kan være med til.

Gå forrest i vis børnene, og vis børnene, hvad aktiviteten går ud på, før du sætter den i gang, så du er sikker på, at børnene har fanget budskabet.

God fornøjelse!

1. Find en ting

Aktiviteten kan bruges som en kort pause fra den digitale undervisning, men kan også fungere som en leg, børnene kan lege, når de mødes socialt ved skærmen.

Legen går ud på, at én siger en ting, alle skal ud og finde hjemme hos dem selv. Derefter rejser alle sig fra skærmen, løber ud for at finde tingen, vender tilbage til skærmen, og viser tingen frem for de andre.

Legen kan varieres i det uendelige, og her er nogle bud på ting, I kan finde.

Find:

  • En lille ting
  • En stor ting
  • To ting, der tilsammen bliver et sammensat ord
  • Noget, der kan spises
  • Noget rødt
  • Noget, man kan have på fødderne
  • Noget pænt

2. Gæt en ting

Aktiviteten kan bruges som en kort pause fra den digitale undervisning, men kan også fungere som en leg, børnene kan lege, når de mødes socialt ved skærmen.

Legen går ud på, at én deltager har en ting i en pose, som de andre skal gætte hvad er. Den, der sidder med tingen, giver ét tip ad gangen, der kan hjælpe de andre til at gætte, hvad det. Hvis deltageren fx sidder med en grankogle:

  • Den findes i naturen
  • Den falder tit af træer
  • Den spises af egern
  • Den starter med ”g”

Vær opmærksom på, at det kan blive et væld af stemmer og forslag – specielt hvis det er 0. klasser, som ikke kan skrive i chatten eller har lært at “håndsoprækning” digitalt.

3. Kimsleg

Aktiviteten kan bruges som en kort pause fra den digitale undervisning, men kan også fungere som en leg, børnene kan lege, når de mødes socialt ved skærmen.

Legen går ud på, at én deltager lægger 10 ting frem, som de andre skal kunne huske, når de ikke kan se dem længere.

De 10 ting lægges frem, og de andre deltagere har nu 30 sekunder til at huske, hvilke ti ting, der ligger der. Et tæppe lægges hen over tingene, og de andre deltagere skal nu fortælle, hvad der ligger under tæppet – hver deltager starter med at sige én ting hver, så alle får mulighed for at komme på banen.

Varier legen ved at inddele børnene i grupper på to eller ved at lege den på tid. På den måde har du mulighed for at danne par og bryde lidt op i børnenes præferencer, hvad angår venskaber. Hvis I arbejder i grupper, kan du spørge spørge hvert par/gruppe på skift.

4. Gæt et dyr

Aktiviteten kan bruges som en kort pause fra den digitale undervisning, men kan også fungere som en leg, børnene kan lege, når de mødes socialt ved skærmen.

Legen går ud på, at én deltager tænker på et dyr, som de andre skal gætte, men de må kun stille ét spørgsmål ad gangen, og de må kun stille spørgsmål, der kan svares ja eller nej til.

Vær opmærksom på, at det kan blive et væld af stemmer og forslag – specielt hvis det er 0. klasser, som ikke kan skrive i chatten eller har lært at “håndsoprækning” digitalt.

5. Find tre ’fejl’ – digitalt

I denne leg får børnene mulighed for – digitalt og i par –at lære hinanden bedre at kende. Den giver børnene en følelse af at blive set og skærper interessen for hinanden.

Gå til aktiviteten

6.Spejlleg – digitalt

I denne leg får børnene mulighed for – i par eller grupper – at blive mere opmærksomme på hinanden ved at spejle hinandens bevægelser eller ansigtsudtryk. Den giver børnene en følelse af at blive set og skærper interessen for hinanden.

Gå til aktiviteten

7. Gæt & grimasser – digitalt

I små grupper leger børnene gæt og grimasser, hvor de skal gætte de kendte personer eller figurer, de på skift mimer for hinanden.

Gå til aktiviteten

8. Kongens efterfølger – digitalt

Børnene skiftes til at være ”Kongen”, der laver en bevægelse, som de andre skal efterligne.

Gå til aktiviteten

9. Lyd-vendespil – digitalt

Det klassiske vendespil, men i stedet for at danne par af billeder, skal børnene danne par af lyde lavet af deres kammerater på skærmen.

Gå til aktiviteten

10. Fotogætteleg – digitalt

Børnene samarbejder om at gætte en ting, et andet barn har fotograferet, ved at se på billeder af tingen. Først helt tæt på, hvor det er svært at se, hvad det er, og så længere væk fra, så der afsløres mere og mere af tingen.

Gå til aktiviteten

Tip

  • Vurder, hvad din klasse kan kan være med til. Nogle af legene er mest egnet til de ældste indskolingen, dvs. 2. og 3. klasse.
  • Selvom børnene går i skole hjemmefra, har de stadig brug for kontakt til deres venner og kammerater “uden for” skolen – for at se at de stadig er der og har det godt. Digitale legegrupper uden for skoletid kan være en god ide. Flere af legene i artiklen kan også bruges efter skole.

Artiklen er skrevet af: Lene Lykkegaard

Andre nyheder

Materialer og aktiviteter for forskellige aldersgrupper

Få viden, tips og tricks til arbejdet

med børns trivsel og sociale

udvikling direkte i din indbakke.