
Temauge om tolerance for de 3-6 årige

Har I brug for en pause fra den digitale undervisning?
Fri for Mobberi deler her 10 digitale aktiviteter, der sætter fokus på fællesskabet.
Aktiviteterne kan bruges i hele indskolingen, men er mest velegnede i 2. og 3. klasse. Husk at vurdere, hvad lige netop din børnegruppe kan være med til.
Gå forrest i vis børnene, og vis børnene, hvad aktiviteten går ud på, før du sætter den i gang, så du er sikker på, at børnene har fanget budskabet.
God fornøjelse!
Aktiviteten kan bruges som en kort pause fra den digitale undervisning, men kan også fungere som en leg, børnene kan lege, når de mødes socialt ved skærmen.
Legen går ud på, at én siger en ting, alle skal ud og finde hjemme hos dem selv. Derefter rejser alle sig fra skærmen, løber ud for at finde tingen, vender tilbage til skærmen, og viser tingen frem for de andre.
Legen kan varieres i det uendelige, og her er nogle bud på ting, I kan finde.
Find:
Aktiviteten kan bruges som en kort pause fra den digitale undervisning, men kan også fungere som en leg, børnene kan lege, når de mødes socialt ved skærmen.
Legen går ud på, at én deltager har en ting i en pose, som de andre skal gætte hvad er. Den, der sidder med tingen, giver ét tip ad gangen, der kan hjælpe de andre til at gætte, hvad det. Hvis deltageren fx sidder med en grankogle:
Vær opmærksom på, at det kan blive et væld af stemmer og forslag – specielt hvis det er 0. klasser, som ikke kan skrive i chatten eller har lært at “håndsoprækning” digitalt.
Aktiviteten kan bruges som en kort pause fra den digitale undervisning, men kan også fungere som en leg, børnene kan lege, når de mødes socialt ved skærmen.
Legen går ud på, at én deltager lægger 10 ting frem, som de andre skal kunne huske, når de ikke kan se dem længere.
De 10 ting lægges frem, og de andre deltagere har nu 30 sekunder til at huske, hvilke ti ting, der ligger der. Et tæppe lægges hen over tingene, og de andre deltagere skal nu fortælle, hvad der ligger under tæppet – hver deltager starter med at sige én ting hver, så alle får mulighed for at komme på banen.
Varier legen ved at inddele børnene i grupper på to eller ved at lege den på tid. På den måde har du mulighed for at danne par og bryde lidt op i børnenes præferencer, hvad angår venskaber. Hvis I arbejder i grupper, kan du spørge spørge hvert par/gruppe på skift.
Aktiviteten kan bruges som en kort pause fra den digitale undervisning, men kan også fungere som en leg, børnene kan lege, når de mødes socialt ved skærmen.
Legen går ud på, at én deltager tænker på et dyr, som de andre skal gætte, men de må kun stille ét spørgsmål ad gangen, og de må kun stille spørgsmål, der kan svares ja eller nej til.
Vær opmærksom på, at det kan blive et væld af stemmer og forslag – specielt hvis det er 0. klasser, som ikke kan skrive i chatten eller har lært at “håndsoprækning” digitalt.
I denne leg får børnene mulighed for – digitalt og i par –at lære hinanden bedre at kende. Den giver børnene en følelse af at blive set og skærper interessen for hinanden.
I denne leg får børnene mulighed for – i par eller grupper – at blive mere opmærksomme på hinanden ved at spejle hinandens bevægelser eller ansigtsudtryk. Den giver børnene en følelse af at blive set og skærper interessen for hinanden.
I små grupper leger børnene gæt og grimasser, hvor de skal gætte de kendte personer eller figurer, de på skift mimer for hinanden.
Børnene skiftes til at være ”Kongen”, der laver en bevægelse, som de andre skal efterligne.
Det klassiske vendespil, men i stedet for at danne par af billeder, skal børnene danne par af lyde lavet af deres kammerater på skærmen.
Børnene samarbejder om at gætte en ting, et andet barn har fotograferet, ved at se på billeder af tingen. Først helt tæt på, hvor det er svært at se, hvad det er, og så længere væk fra, så der afsløres mere og mere af tingen.
Artiklen er skrevet af: Lene Lykkegaard
Gratis aktiviteter, materialer og inspiration til Fri for Mobberi med de 0-3-årige
Gratis aktiviteter, materialer og inspiration til Fri for Mobberi med de 3-6-årige
Gratis aktiviteter, materialer og inspiration til Fri for Mobberi med de 6-9-årige