Solstrålehistorier

3-6 år | 6-9 år | Gratis aktiviteter | Med børn

Sæt fokus på tolerance og mangfoldighed, når I arbejder med det, der gør børnene stolte og får dem til at “stråle”.

Hvad giver børnene i din børnegruppe lys i øjnene? Hvad får dem til at stråle?

Sæt fokus på det, der gør børnene stolte, det, de er gode til, og det, der betyder mest for dem: Alt det der får dem til at stråle!

I aktiviteten producerer børnene en sol, hvor solstrålerne viser det, der er enestående ved den enkelte. Når børnene ser hinandens sole, ser de alt det, de har til fælles.

Når børnene deler deres solstrålehistorier med hinanden, vil de opdage, at de trods forskelligheder kan have fælles drømme, tanker og interesser, og det kan måske udvikle sig til nye venskaber.

Solstrålehistorier skaber mulighederne for en dybere forståelse børnene imellem og for, at de kan sætte sig i hinandens sted. På den måde styrker den tryghed, nysgerrighed og åbenhed – og fremmer respekt og tolerance blandt børnene.

Aktiviteten er en del af Det Flyvende Tæppe, som arbejder med fællesskaber og kulturforståelse i børnehøjde. Se mere om projektet og flotte eksempler på børnenes sole i denne video.

Sådan gør I

Børnene laver deres egen sol, hvor de selv er i midten, og strålerne viser det, der får dem til at stråle. I kan lave solen på forskellige måder, og I kan også lave en fælles sol for hele klassen eller børnegruppen.

  1. Tag en fællessnak med børnene, der leder deres tanker hen på deres følelser og unikke personlighed ud fra spørgsmål som: “Hvem gør dig glad?”, “Hvad gør dig stolt?”, “Hvad er du god til?”, “Hvad gør dig til noget helt særligt”?
  2. Børnene klipper en sol ud af fx gult karton. Den runde del måler ca. 10-15 cm i diameter, mens strålerne måler ca. 3×25 cm.
  3. Barnet skriver sit navn inde i midten af cirklen, hvor der også er plads til en tegning eller et foto af barnet.
  4. På solstrålerne skriver eller tegner barnet det, der får det til at stråle: Dem, der gør mig glad, det der gør mig stolt, det jeg er god til.
  5. Børnene limer solstrålerne fast på den runde del.
  6. Lav en flot udstilling/fernisering og invitér andre, fx. forældre og andre børn, ind i børnenes univers, hvor de fortæller deres “solstrålehistorier” ved hjælp af solen.

NB! Det er vigtigt, at I ikke kun lægger vægt på at fremhæve, det der er anderledes, og gør det til noget “eksotisk”, men at I dyrker mangfoldighed ud fra børnenes egen definition af, hvem de er – uanset baggrund og andres meninger.

Det skal I bruge

  • Gult karton
  • Sakse
  • Lim
  • Tuscher/blyanter
  • Foto af børnene (bed evt. forældrene sende et på forhånd)

Tips

  • Som indledning til at tale om følelserne, kan I se DRs Luk op Luk i: Stolt, Glad, Venner, og Drømme.
  • Lav en fælles sol i gruppen: Hvad får os til at stråle? Hvad er vores fælles styrkesider? Hvad gør os stolte som gruppe? Og hvad betyder mest for os?
  • Lav jeres egen udgave af solen ved brug af forskellige materialer:Stofrester, karton, maling, garn, piberensere mm.
  • Lav en digital sol på en tablet, hvor børnene fx bruger et tegneprogram og sætter tekstbokse ind på solens stråler.

Pædagogisk formål

Aktiviteten bruges til at styrke børnenes personlige og sociale kompetencer. Børnene bliver opmærksomme på deres egne og andres styrker og ressourcer.

At føle sig anerkendt for den, man er, og det, man kan, er en vigtig forudsætning for at lære og for at kunne fungere i et fællesskab.

Relaterede

Materialer og aktiviteter for forskellige aldersgrupper

Få viden, tips og tricks til arbejdet

med børns trivsel og sociale

udvikling direkte i din indbakke.