Sådan gør I
- Print arket med relationstrappen.
- Forhold dig til den børnegruppe, du arbejder med, og hvor du er på trappen i din relationer til dem. Er der nogle relationer, hvor er du nederst på trappen og hvad kan du gøre for at komme højere op?
- Sæt dig sammen med dine kollegaer, og tal – i et fortroligt rum – om jeres relationer til børnene ud fra trappen.
- Skriv de tiltag ned, som I vil foretage for at komme højere op på trappen. Lad jer gerne inspirere af eksemplerne nedenfor.
- Afprøv de aftalte tiltag.
- Evaluer på, hvordan det er gået efter et stykke tid.
- Fortsæt med tiltagene eller find på nye.
Eksempler på hverdagshandlinger ud fra relationstrappen
Se: Du ser barnet på afstand og observerer, hvad det er optaget af.
Møde: Du bevæger dig tættere på og møder barnet, fx ved selv at tage kontakt. Du kan fx sige: ”Hej, hvad laver du?” i et lyst tonefald, der udstråler nysgerrighed overfor, hvad barnet er optaget af. Du kan dermed følge barnet i det, det er optaget af.
Forstå: Her er du nysgerrig efter at prøve at forstå, hvad barnet tænker og mener om det, som det er optaget af. Fx ved at sige: ”Ok, så det handler om…” og/eller ”Betyder det så, at…” Du kan også vælge at undgå spørgsmålene (som voksne ofte stiller mange af) og vise, at du forstår dem ved at gentage/spejle det, de siger. Hvis barnet siger: ”Vi leger, at vi er spøgelser, der skal forskrække de andre”, så siger du: ”Aah, så I er spøgelser, der forskrækker de andre”.
Acceptere: Du viser barnet, at du accepterer det, barnet siger og/eller er optaget af. Du kan fx sige: ”Det er helt ok, at…” og/eller ”Det kan jeg godt forstå”.
Anerkende: Du anerkender barnet/børnenes måde at se verden på, og det kan ske ved at bekræfte barnet. Bekræftelsen kan være nonverbal ved brug af positive afstemmere, som fx spejling af ansigtsudtryk, nikken, smil, latter, eller ved verbalt ved brug af venlige ord, hvor du fx direkte siger ”Ja, det var sørme godt tænkt. Det er dejligt, at du kommer med sådan nogle gode ideer”. Vær opmærksom på, om anerkendelsen virker troværdig, da den ellers vil miste sin betydning.
Respektere: Du respekterer det enkelte barns grundlæggende behov, tager hensyn og behandler alle ligeværdigt ud fra en grundtanke om, at “jeg er ok, og du er ok”.
Respekten kommer til udtryk i venlige handlinger og adfærd, der signalerer, at du har barnet på sinde og vil dem det bedste. Du kan fx sige: ”Hvor er det rart at være sammen med dig”. Den voksne er nysgerrig på børnenes handlinger og de intentioner, der ligger bag. Også hvis noget er svært: ”Det betyder ikke noget, at det skete, vi hjælper hinanden med at komme godt videre”.
Eksemplerne ovenfor tager primært udgangspunkt i situationer, hvor børnene er i gang med selvvalgte aktiviteter. Trappen kan også bruges i forbindelse med planlagte aktiviteter.
Pædagogisk formål
Brug aktiviteten til at få fokus på alle børns behov for at opleve at blive set, hørt og forstået og i sidste ende anerkendt og respekteret. Det er vigtige elementer i at støtte børn i en god udvikling.
Ved at arbejde med relationstrappen bliver I bevidste om de forskellige trin på vejen til troværdig anerkendelse og respekt af børnene, således jeres handlinger i hverdagen hviler på de værdier, I står for.