Regler for billeder af andre i børnehaven

3-6 år | Gratis aktiviteter | Med børn

Tal med børnene om, hvordan og hvornår de må tage billeder af eller filme andre børn i børnehaven.

De fleste børnehaver har et kamera til at dokumentere dagens aktiviteter, og mange steder får børnene lov at bruge kameraet i forbindelse med en pædagogisk aktivitet.

Børnene har brug for din hjælp til at forstå, hvordan de kan bruge kameraet i børnehaven på en god måde. Det er et led i deres digitale dannelse.

Sådan gør I

  1. Hold et børnemøde, hvor I taler om, hvornår det er rart, at der bliver taget billeder af én, og hvornår det ikke er rart. Tag evt. udgangspunkt i illustrerede situationer som på en Fri for Mobberi samtaletavle eller i en billedbog. Lad børnene give eksempler på situationer, hvor børnene i bogen eller på illustrationen ikke synes, at det var rart, at der blev taget et billede.
  2. Slut mødet af med at tale om, hvem der bestemmer, om et billede/en video er ok. – Er det fotografen eller personen på billedet? Andre?
  3. Hold et børnemøde igen, hvor I taler om, hvad I kan gøre, når billedet er taget. Tag igen udgangspunkt i illustrationer, og tal om, hvordan I kan sikre jer, at billedet er okay. Fx ved at spørge personen på billedet, om billedet er ok.
  4. Tal med børnene om, hvorvidt de må vise billedet til andre eller ej. Hvordan sikrer de sig, at det er ok? Fx ved at spørge personen på billedet.
  5. Husk at orientere børnenes forældre om det, I har talt om, så de også kan støtte op om dem derhjemme.

Eksempel på regler for kameraet:

  • Vi tager ingen billeder på toilettet.
  • Vi tager ikke billeder af nogen, der ikke ønsker det. Så ingen billeder af nogen, der er kede af det eller vrede.
  • Dem, der er med på billederne, skal godkende at billedet gemmes eller deles.

Lav aktiviteten med

De ældste børn i børnehaven.

Det skal I bruge

Illustrerede situationer, som I kunne få lyst til at fotografere. Fx Fri for Mobberi samtaletavler eller illustrationer i en billedbog.

Tips

Husk, at denne aftale ikke erstatter behovet for forældres samtykke, hvis billederne skal offentliggøres.

Pædagogisk formål

Brug aktiviteten til at give børnene den første del af deres digitale dannelse, så de senere i livet får lettere ved at navigere i billeddelingssituationer.

Børneinddragelsen i formuleringen af regler styrker børnenes selvværd og personlige udvikling. Dette er en del af den styrkede pædagogiske læreplan og det fælles pædagogiske grundlag, der omhandler dannelse og børneperspektiv.

Relaterede

Materialer og aktiviteter for forskellige aldersgrupper

Copy Link

Få viden, tips og tricks til arbejdet

med børns trivsel og sociale

udvikling direkte i din indbakke.