Kaktus- og blomstersprog

3-6 år | 6-9 år

Gør det håndgribeligt og meget konkret for børnene, hvordan I taler respektfuldt til og om hinanden.

Børn afprøver sproget, og kan have faser med mange bandeord og andet grimt sprog. Når du bliver træt af at sige ”tal nu pænt”, kan du prøve denne øvelse, der hjælper børnene med at se, at de ord de bruger, kan gøre andre mennesker glade eller kede af det.

Aktiviteten sætter et konkret billede på, hvad det vil sige. Fx at kaktus-sprog stikker og gør ondt. Det kan gøre andre kede af det – og kan faktisk også ”stikke” den, der bruger kaktus-sproget. Når vi bander, taler grimt om andre, taler ned til andre eller skælder ud, kan vi komme i dårligt humør. Modsat kaktus-sprog, så glæder blomster-sprog andre, både dem, der tales til, og alle de der hører på det (fx ros, anerkendelse, at tale andre op og at være positiv over for andres idéer).

Idéen er hentet fra Fritidsinstitutionen ved Vibenshus Skole

Sådan gør I

  1. Hent illustrationen Kaktussen og Blomsten. Tag en kopi til hvert barn og behold en til dig selv.
  2. Tal med børnene om, hvad værdien respekt betyder – at I taler pænt til og om andre.
  3. Hold dit eksemplar af illustrationen op og spørg børnene, om de kan se, hvad det forestiller. Fortæl dem, at sprog kan være som en kaktus og som en blomst – at det kan stikke og gøre andre kede af det, eller det kan glæde andre og være smukt at se på (være vidne til).
  4. Bed børnene komme med eksempler på, hvad kaktussprog kan være, og hvad blomstersprog kan være. Fortæl dem, at både børn og voksne kan komme til at lave ”en kaktus”, men at det for det meste hjælper at ”give en blomst” og sige undskyld. Mind børnene om, at ”undskyld” både betyder ”jeg er ked af, at jeg gjorde dig ked af det” og ”jeg vil forsøge ikke at gøre det igen”. Det duer ikke at bruge en masse kaktus-sprog og så sige undskyld med blomstersprog bagefter. Så mister undskyldningen sin værdi.
  5. Del børnene op i grupper af ca. 5-6 med en voksen i hver gruppe, og lad dem farvelægge illustrationerne, mens den voksne taler med dem om kaktus- og blomstersprog.

Lav aktiviteten med

De ældste børn i børnehaven og de yngste i indskolingen.

Det skal I bruge

  • Kopier af illustrationen Kaktussen og blomsten – én til hvert barn og én til dig selv.
  • Tuscher eller farveblyanter

Hent illustrationen her

Tips

Når I vender tilbage og evaluerer, hvordan det går med sproget, kan du lade børnene farvelægge illustrationerne igen, mens I taler om det.

Pædagogisk formål

Brug aktiviteten til at konkretisere værdien respekt, og styrke børnenes alsidige personlige udvikling og sociale udvikling. Brug den i fredstid til at opstille gode rammer for børnenes fællesskab, eller når du, børnene eller forældrene synes, at børnenes sprog er blevet for hårdt. Læreplanstemaet ”Kommunikation og sprog” er også i spil også her.

Relaterede

Materialer og aktiviteter for forskellige aldersgrupper

Få viden, tips og tricks til arbejdet

med børns trivsel og sociale

udvikling direkte i din indbakke.