Godmorgenrunde med Bamseven

6-9 år

I denne morgenrutine får børnene mulighed for at dele oplevelser med hinanden, samtidig med at øvelsen giver børnene en positiv fornemmelse af at blive set og lyttet til.

Godmorgenrunde med Bamseven som fast morgenritual skaber en genkendelig rutine, der igen skaber tryghed og mulighed for værdig deltagelse for alle børn. Bamseven bruges som turtagningsbamse, der kan støtte børnene i at vente på tur og i at lytte til hinanden.

Sådan gør I

  1. Stil jer i en rundkreds i klassen.
  2. Du har Bamseven i armene og indleder runden ved at sige ”godmorgen” og kort fortælle om én oplevelse. Det kan være noget, du glæder dig til, en oplevelse, du har haft, noget du skal om eftermiddagen osv. Indholdet er mindre vigtigt.
  3. Du får øjenkontakt med et barn, siger ”godmorgen” og navnet på barnet, hvorefter Bamseven stille kastes over til barnet.
  4. Nu er det barnets tur til at sige ”godmorgen” og dele én oplevelse, hvorefter barnet får øjenkontakt med den næste klassekammerat og Bamseven sendes videre til ham/hende med et ”godmorgen”. Har et barn ikke lyst til at fortælle noget, er det helt i orden. Så siger h*n blot ”godmorgen” og sender Bamseven videre til den næste.
  5. Når alle har haft mulighed for at sige godmorgen og dele en oplevelse, kan Bamseven sige godmorgen og ønske god dag.

Lav aktiviteten med

Børn i indskolingen.

Det skal I bruge

  • God plads til at stå i en cirkel
  • Bamseven

Tips

Tal undervejs med børnene om, hvordan de fire værdier kan komme til udtryk under aktiviteten. I kan fx vende:

  • Hvordan børnene kan vise hinanden, at de lytter (respekt)?
  • At mennesker har forskellige interesser og oplever ting forskelligt. Derfor er det også forskelligt, hvad man har lyst til at fortælle om (tolerance).
  • At det kan være modigt at turde fortælle om en oplevelse i klassen, men at det også kan være modigt ikke have lyst til at fortælle (mod).
  • Hvordan børnene kan vise interesse og medfølelse for en kammerat (omsorg)?

Kommer børnene til at tale, selvom de ikke har Bamseven i hånden, så mind på en rolig måde børnene om, at de skal vente på Bamseven.

Hvis I ikke har så meget tid, kan I nøjes med at sige godmorgen.

Det er en god ide, hvis I på tværs af teamet bliver enige om at bruge Godmorgenrunde med Bamseven på samme måde, så rammerne og reglerne for rutinen er de samme – uanset hvilken voksen, der står for den. Ensretning og rutine gør det nemt for børnene at navigere og styrker på den måde børnenes mulighed for værdig deltagelse.

Pædagogisk formål

Formålet med aktiviteten er at styrke fællesskabet blandt børnene ved at de lærer hinanden lidt bedre at kende. Som fagperson får du også mulighed for at lære mere om børnene, deres interesser og deres liv uden for skolen. Den viden kan du bruge til at skabe relationer til og mellem børnene.

Når børnene deler oplevelser og erfaringer med hinanden kan det skærpe nysgerrigheden for hinanden. Måske får nogle øje på, at de deler en interesse eller oplevelse, som hjælper dem til at finde sammen i nye venskaber.

Aktiviteten kræver, at deltagerne er opmærksomme på hinanden og på hvem, der endnu ikke har haft Bamseven. Den træner også koncentration og lytning.

Relaterede

Materialer og aktiviteter for forskellige aldersgrupper

Få viden, tips og tricks til arbejdet

med børns trivsel og sociale

udvikling direkte i din indbakke.