Digital skattejagt med Bamseven

3-6 år | Forløb | Gratis aktiviteter | Med børn

Tag børnene med på digital skattejagt, og styrk deres evner til at begå sig i fællesskabet – også det digitale. Forløbet indholder to digitale skattejagter.

Omkring 95 % af danske børnehavebørn har adgang til en tablet derhjemme (kilde: DR Medieudviklingen 2016), og med dens uendelige muligheder for underholdning og leg lærer mange hurtigt at betjene den.

Men at begå sig digitalt handler ikke kun om at kunne betjene en iPad eller en telefon. Det handler også om at kunne begå sig socialt.

I dette forløb arbejder I – gennem to sjove skattejagter og med Fri for Mobberis fire værdier som afsæt – med børnenes evner til at begå sig socialt i den digitale verden.

Forløbet kort fortalt

Børnene skal på en skattejagt i børnehaven. På hver post får børnene en opgave, som de skal samarbejde om at løse.

Børnene er medskabere af en fortælling og lærer at arbejde sammen om at løse en opgave. De oplever, at nogle opgaver bliver lettere at løse, når de arbejder sammen, og at andre opgaver simpelthen kræver det.

I aktiviteten er tabletten på én gang i centrum (som et vigtigt redskab til legen) og i baggrunden (det er børnene, der skal løse opgaverne i fællesskab). På den måde fungerer tabletten som et legeredskab, der sætter børnene i gang.

Sådan gør I

Arbejd med de to skattejagter beskrevet herunder.

  • Begynd med Bamsevens venner. Det er en simpel skattejagt, som fungerer som opvarmning til skattejagten Planeten Glemsom. De to skattejagter gennemføres på forskellige dage.
  • Børnene skal samarbejde i grupper. Tal på forhånd med dem om, hvordan de viser tolerance, respekt, omsorg og mod over for hinanden. På den måde hjælper du børnene til at øve sig i,
    hvordan værdierne kan udmønte sig i handlinger.
  • Saml op efter skattejagten, og italesæt, hvornår du så, at børnene viste tolerance, respekt, omsorg og mod i opgaveløsningen. På den måde kobler du værdierne til konkrete handlinger. Det hjælper udviklingen af børnenes sociale kompetencer og bidrager samtidig til et trygt læringsrum, hvor alle ved, hvad der forventes af dem.

Lav aktiviteten med

De ældste børn i børnehaven.

Det skal I bruge

  1. Skattejagt 1: Bamsevens venner. Print historien og opgaveplancherne.
  2. Skattejagt 2: Planeten Glemsom. Print historien og opgaveplancherne.
  3. Plancherne hænger I op på forhånd, og historierne læser I højt ved skattejagternes begyndelse.
  4. Giv undervejs børnene ledetråde til, hvor posterne er gemt.
  5. Tjek, at der er strøm på tabletten, og at der er ledig plads til at lagre video og fotos.

Download hele forløbet

Tips

  • Udarbejd evt. et skattekort over, hvor I har gemt de enkelte poster.
  • Det kan være rigtig fint at tale om de fotos og film, børnene laver. Hvad de skal og må bruges til, og hvem der skal se dem.
  • Ikke alle børn er lige komfortable med at være foran et kamera, og det er vigtigt at respektere. Find andre opgaver eller roller til de børn. Der er fx plads både foran og bag kameraet.

Pædagogisk formål

Brug aktiviteten til at påbegynde børnenes digitale dannelse – at styrke deres sociale kompetencer på det digitale område.

Når børnene fx tidligt lærer, hvordan og hvornår man må tage billeder af andre mennesker, kan der senere bygges ovenpå, så de lærer, hvordan man fx holder en god tone på sociale medier og generelt opfører sig ansvarligt på digitale medier.

Relaterede

Materialer og aktiviteter for forskellige aldersgrupper

Få viden, tips og tricks til arbejdet

med børns trivsel og sociale

udvikling direkte i din indbakke.