Tag børnene med på digital skattejagt, og styrk deres evner til at begå sig i fællesskabet – også det digitale. Forløbet indholder to digitale skattejagter.
Omkring 95 % af danske børnehavebørn har adgang til en tablet derhjemme (kilde: DR Medieudviklingen 2016), og med dens uendelige muligheder for underholdning og leg lærer mange hurtigt at betjene den.
Men at begå sig digitalt handler ikke kun om at kunne betjene en iPad eller en telefon. Det handler også om at kunne begå sig socialt.
I dette forløb arbejder I – gennem to sjove skattejagter og med Fri for Mobberis fire værdier som afsæt – med børnenes evner til at begå sig socialt i den digitale verden.
Forløbet kort fortalt
Børnene skal på en skattejagt i børnehaven. På hver post får børnene en opgave, som de skal samarbejde om at løse.
Børnene er medskabere af en fortælling og lærer at arbejde sammen om at løse en opgave. De oplever, at nogle opgaver bliver lettere at løse, når de arbejder sammen, og at andre opgaver simpelthen kræver det.
I aktiviteten er tabletten på én gang i centrum (som et vigtigt redskab til legen) og i baggrunden (det er børnene, der skal løse opgaverne i fællesskab). På den måde fungerer tabletten som et legeredskab, der sætter børnene i gang.