Tips
Jo ældre børnene er, jo mere giver det mening at tale med dem om. For de yngre børn benævner du bare værdierne undervejs i aktiviteten. Fx ”I passer godt på hinanden, når I løber, så I ikke løber ind i hinanden”, ”når I hepper på hinanden, gør I hinanden glade”, ”ikke alle løber lige hurtigt – det gør ikke noget, for i dag handler det ikke om at komme først”.
Når I har forældre med, kan det give mening at formulere nogle forventninger til deres rolle. Fx at de ikke har kameraet fremme, men at I sørger for, at der er billeder af alle børn fra dagen. Når alle forældre står med kameraet fremme, kan det skabe mere afstand end nærvær.
Hvis I ikke har tid eller overskud til et stort brag, kan I finde inspiration i Børnestafet – En hurtig runde i stedet.
Pædagogisk formål
Aktiviteten kan bruges til at arbejde med Fri for Mobberis fire kerneværdier. Samtidig styrker det børnenes fællesskab, når de bevæger sig sammen.
Konkurrencer er sjove! Konkurrencer kan være motiverende, og de kan bruges konstruktivt til at skabe fremdrift i en børnegruppe, som går i stå, når de skal have flyverdragter på: ”Hvem kommer hurtigst i rumdragten – vi skal på månerejse på legepladsen!”
Konkurrencer har vindere og tabere, og der er ingen tvivl om, at netop den læring, er en vigtig del af dannelsen. Det er rigtig fornuftigt at øve sig i det i det trygge fællesskab med andre børn.
Når vi alligevel har valgt at fjerne konkurrenceelementet fra Børnestafetten, er det for at skabe et frirum fra konkurrencen. Vi skal nemlig være opmærksomme på, hvor meget konkurrence-elementet fylder for børnene. Vi skal være opmærksomme på, om vi har fået mange konkurrencer, hvor det altid er de samme børn, der taber, for det kan påvirke både selvtillid og selvværd, og det kan trække fællesskabet i en negativ retning.