Børnestafet – Det store brag

3-6 år | 6-9 år | Børnestafetten | Med børn | Med forældre | Med kolleger

Børnene løber i grupper med den lille Bamseven i hånden. Alle børnene – og fællesskabet – vinder. I tiden op til løbet taler I med børnene om Fri for Mobberis værdier, om konkurrencer og om at være gode kammerater.

Med den lille Bamseven i hænderne løber børnene i mindre grupper på en rute, I har valgt. Alle vinder, børnene får en fælles oplevelse, og I forløbet op til selve løbet, får I mulighed for at arbejde med værdierne og det gode kammeratskab.

Sådan gør I

Inden Børnestafetten

  • I god tid inden løbet beslutter I jer for en dato og inviterer forældrene til at komme og heppe.
  • Hent forældrebrevet , ret det til og uddel til forældrene.
  • Vælg en rute, børnene skal løbe. Længden på ruten afhænger af børnenes alder, og hvor meget tid I har til arrangementet.
  • Ca. to uger inden Børnestafetten taler I med børnene om Fri for Mobberis fire værdier. Med børnehavebørnene kan I hente inspiration i forløbet: Tolerance, respekt, omsorg og mod – et forløb med værdierne Med skolebørnene kan I hente inspiration i denne aktivitet: Værdiernes betydning for børn
  • Ca. en uge inden Børnestafetten taler I om værdierne i relation til det konkrete løb. I kan hente inspiration i aktiviteten: Samtaletavle om Børnestafetten
  • Print flag, start- og mål-banner, medalje-rosetter og startnumre til børnene. Hvis I har lyst, kan børnene farvelægge nogle af materialerne, og/eller hjælpe med at lime materialerne på pinde, snor – følg anvisningen på materialerne.
  • Øv jer evt. ved at prøve Børnestafetten – En hurtig runde. I kan også øve det med at heppe, at finde på et kampråb, at aflevere bamsen til de næste osv.

På dagen for løbet:

  • Sæt flagene op langs ruten, og hæng start- og mål-banner op.
  • Del børnene op i mindre grupper. Bland store og små, piger og drenge. Grupperne skal være så små, at børnene kan løbe sammen uden at løbe ind i hinanden.
  • Giv alle børnene i gruppe 1 en lille Bamseven med i hånden.
  • Genopfrisk værdierne for børnene i relation til Børnestafetten – få børnene til at sætte ord på, hvad de er opmærksomme på. Fx at grupperne er blandede, så de kan forskellige ting (tolerance), at de holder øje med hinanden, så de ikke løber ind i hinanden (omsorg), at de hepper på hinanden (respekt).
  • Mind forældrene om, at alle forældre hepper på alle børn.

Løbet

  • Start løbet ved at sende gruppe 1 af sted. Når de kommer i mål, afleverer de deres bamsevenner til deres kammerater i gruppe 2, der står og venter. OBS: gruppe 1 er først kommet i mål når hele gruppen har afleveret deres bamser. De skal altså støtte hinanden i at nå i mål. Det samme gælder for alle de næste grupper.
  • For at understrege, at det ikke gælder om at komme først, kan I opfordre børnene til at bevæge sig på forskellige måder: baglæns, dansende, hoppende, med hinanden i hænderne.
    Hvor mange grupper, der sendes af sted, afhænger af, hvor mange børn I har med. I kan lave så mange runder, I har lyst til.
    Alle de børn, der ikke lige løber, står og hepper ved målstregen.
  • Alle hepper på alle, og alle er vindere. Det gælder ikke om at komme først i mål, men at alle kommer i mål.

Det skal I bruge

  • Materialerne til Børnestafetten – find alt pynt til download her
  • Pinde, snor, pap og sikkerhedsnåle til materialerne.
  • Så mange små Bamsevenner, at hvert barn i gruppe 1 har én hver. OBS: Hvis I ikke har små Bamsevenner til rådighed, er I velkomne til at løbe med noget andet.

Tips

Jo ældre børnene er, jo mere giver det mening at tale med dem om. For de yngre børn benævner du bare værdierne undervejs i aktiviteten. Fx ”I passer godt på hinanden, når I løber, så I ikke løber ind i hinanden”, ”når I hepper på hinanden, gør I hinanden glade”, ”ikke alle løber lige hurtigt – det gør ikke noget, for i dag handler det ikke om at komme først”.

Når I har forældre med, kan det give mening at formulere nogle forventninger til deres rolle. Fx at de ikke har kameraet fremme, men at I sørger for, at der er billeder af alle børn fra dagen. Når alle forældre står med kameraet fremme, kan det skabe mere afstand end nærvær.

Hvis I ikke har tid eller overskud til et stort brag, kan I finde inspiration i Børnestafet – En hurtig runde i stedet.

Pædagogisk formål

Aktiviteten kan bruges til at arbejde med Fri for Mobberis fire kerneværdier. Samtidig styrker det børnenes fællesskab, når de bevæger sig sammen.

Konkurrencer er sjove! Konkurrencer kan være motiverende, og de kan bruges konstruktivt til at skabe fremdrift i en børnegruppe, som går i stå, når de skal have flyverdragter på: ”Hvem kommer hurtigst i rumdragten – vi skal på månerejse på legepladsen!”

Konkurrencer har vindere og tabere, og der er ingen tvivl om, at netop den læring, er en vigtig del af dannelsen. Det er rigtig fornuftigt at øve sig i det i det trygge fællesskab med andre børn.

Når vi alligevel har valgt at fjerne konkurrenceelementet fra Børnestafetten, er det for at skabe et frirum fra konkurrencen. Vi skal nemlig være opmærksomme på, hvor meget konkurrence-elementet fylder for børnene. Vi skal være opmærksomme på, om vi har fået mange konkurrencer, hvor det altid er de samme børn, der taber, for det kan påvirke både selvtillid og selvværd, og det kan trække fællesskabet i en negativ retning.

Relaterede

Materialer og aktiviteter for forskellige aldersgrupper

Få viden, tips og tricks til arbejdet

med børns trivsel og sociale

udvikling direkte i din indbakke.